Hej igen... Här är ett förslag: Hmmmm... Nej, du blev inte missförstådd. Det var bara mitt minne som var kort... :o Hej Per!Fortsatt hjälp med mitt förra inlägg!!!
Jag fick det att fungera med mitt förra script men det jag inte får att fungera nu är att filerna presenteras inte i den ordning jag vill ha dom.
Idag presenteras den äldsta filen med dess innehåll överst på sidan och detta skulle jag vilja ändra till att den senaste ska vara överst.
Scriptet ser ut som följer...
<code>
<?php
$kh = opendir("./files");
while (false !== ($dir = readdir($kh))) {
if ($dir != '.' && $dir != '..') {
$f = fopen("./files/$dir", "r");
$text = fread($f, filesize("./files/$dir"));
fclose($f);
echo "<font face='verdana' size='1'>".nl2br($text)."</font><br>";
}
}
closedir($kh);
?>
</code>
eller så här...
<code>
<?php
$kh = opendir("./files");
while (false !== ($dir = readdir($kh))) {
if ($dir != '.' && $dir != '..') {
$content = file("./files/$dir");
foreach($content as $text) {
echo "<font face='verdana' size='1'>$text</font><br>";
}
}
}
closedir($kh);
?>
</code>
Jag vet inte om det spelar någon roll vilket av alternativen som fungerar bäst så därför får ni använda den av dom som passar er bäst.
Ha de gott
AndersSv: Fortsatt hjälp med mitt förra inlägg!!!
<code>
<?php
$dir = './files';
$kh = opendir($dir);
$files = array();
while (false !== ($file = readdir($kh))) {
$stat = stat("$dir/$file");
$files[$file] = $stat[9];
}
asort($files);
foreach(array_keys($files) as $file) {
if ($file != '.' && $file != '..') {
echo "<b>$file (" . date('Y-m-d H:i:s', $files[$file]) . ")<br>";
$f = fopen("$dir/$file", "r");
$text = fread($f, filesize("$dir/$file"));
fclose($f);
echo "<font face='verdana' size='1'>".nl2br($text)."</font><br>";
}
}
closedir($kh);
?>
</code>
För övrigt rekommenderar jag starkt och varmt PHPportalent http://www.phpportalen.net för PHP-relaterade frågor.Sv: Fortsatt hjälp med mitt förra inlägg!!!
Det måste blivit ett missförstånd -
Jag ville presentera den äldsta filen sist och som du kan se i min kod så presenteras den äldsta filen först och sedan kommer en radbrytning den senaste filen därefter.
Jag ändrade <code>asort($files);</code> till <code>arsort($files);</code> och sedan blev det som jag önskade.
I vilket fall som helst så tackar jag för hjälpen, ibland behöver man lite hjälp på traven.
AndersSv: Fortsatt hjälp med mitt förra inlägg!!!
Sv: Fortsatt hjälp med mitt förra inlägg!!!
Tack, det fungerar och visst händer det att vi alla gör ett misstag ibland eller att vi har för bråttom och inte tänker klart våra tankar.
Jag tänkte lite grann på just den grejen att välja att skriva ut filnamnet som du gjorde i ditt exempel och försökte bygga vidare på det med att att inte skriva ut filändelsen (*.html).
Eftersom alla mina filer är av typen .html, .php eller .css så behöver jag inte skriva ut just filändelsen till webbbläsaren.
Givetvis blir jag med mina knappa kunskaper lite frågande hur jag gör det???
Jag fortsätter att leta efter en lösning men hinner du före så är jag givetvis tacksam.
Alltså, skriva ut filnamnet utan filändelse till webbläsaren.
Ha de gott
Anders