Hej! har du koll på mysql licenseringen? jo men saken är ju den att jag vill få allting så enkelt som mjöligt för användaren men det kankse är lika bra att göra allting separat och skriva en insttallationsmanual istället... beror ju oxå på vad det är för sorts applikation också.. angående vad du kan "kräva" av dom potentiella användarna.. om du vill ha en installation som de har i CMS's som PHPNuke eller som phpBB så är det väldigt enkelt. Du gör ett ett html-formulär där du man skriver i databashost, namn, användarnamn etc. Sen gör du en rad med if-satser för att kolla allting t.ex:Skapa installation för webbapplikation
Jag sitter här och funderar över om hur man kan skapa en installtion av en webapplikation, såsom t.ex. MS har för IBuySpy osv...
Jag har gjort en webbapplikation som är skriven i PHP och använder sig av MySQL och för att göra allting enklare för de som vill använda applikationen hos sig vill jag ha en automatisk installation!
Där både webbapp och databas installeras och ordnas!
Någon som har några tips eller idéer?Sv: Skapa installation för webbapplikation
finns ju t.ex. NSIS eller InnoSetup som du kan använda för att göra en installer, du kan ju förståss göra en install.php t.ex. som skapar databasen, sätter rättigheter å sånt.. men grejen där är ju att du troligen får ett höna ägg problem.. du måste ju ha en användare i skriptet som har tillåtelse att göra det här osv..
har du förresten tänkt att webbserver ska installeras på samma gång oxå eller?
personligen skulle jag nog knappast hjälpa till så mycket, installera server, mysql skilt och meddela att fixa en databas och en user som har dom och dom rättigheterna, och pilla in dom uppgifterna i t.ex. en db_install.php som sen ska köras. web applikationen kan ju i princip bara packas upp ur en zip eller liknande (förutom att du antagligen måste ställa in httpd.conf ifall du använder apache)Sv: Skapa installation för webbapplikation
:(
om det inte går att lösaSv: Skapa installation för webbapplikation
Sv: Skapa installation för webbapplikation
[CODE]
function check($_DATA){
if(! @mysql_connect("$dbh", "$dbusn","$dbpsw") ){
$error["db"]="Kunde inte ansluta till databasservern.";
echo "A<br>";
}
if(! $error["db"] && ! @mysql_select_db("$dbn") ){
$error["dbn"]="Kunde inte hitta databas $dbn .";
echo "B<br>";