Hejsan alla Antar att du syftar på asp.net då du använder vs.net. Skulle inte kunna påstå att php är lika bra som asp.net faktiskt. Du har en rad roliga saker i asp.net, bland annat sk. server-controls. Har använt den där från och till, relativt vettig till och med: http://www.waterproof.fr/products/PHPEdit/ Hej igen Tja, asp.net är inget följa-koden-från-början-av-sidan-till-slutet-av-sidan-och-spotta-ut-text som det var förut i gamla asp (och i php) utan är mer att du kan lägga till text-rutor, knappar, treeviews, toolbars etc. och sedan få events (kodsnuttar) automatiskt körda när någon trycker på knappen eller liknande. Jag tycker att du ska ta dig en titt på asp.net faktiskt. >Tja, asp.net är inget följa-koden-från-början-av-sidan-till-slutet-av-sidan-och-spotta-ut-text som det var >förut i gamla asp (och i php) utan är mer att du kan lägga till text-rutor, knappar, treeviews, toolbars etc. >och sedan få events (kodsnuttar) automatiskt körda när någon trycker på knappen eller liknande. Jag >tycker att du ska ta dig en titt på asp.net faktiskt. Jag var på väg att skriva att du var välkommen till PHPportalen... men så såg jag ditt namn och tyckte mig känna igen det. Jo, det fanns redan en popsork på PHPportalen. Antar att det är du. Tja, asp vs. php skiter jag i ;) Men jag gillar nog mest asp där. Dock så finns det inte (så vitt jag vet) saker som viewstate, möjlighet att använda dller rakt upp och ned, avancerad åtkomst till windows användar-hantering, möjlighet att använda hela .net framework (som är stort:) ), kunna välja flera språk, som sagt med det där med server-kontroller; det är smidigt. Men visst, en helt vanlig text-ruta kan man göra i princip lika enkelt i både asp å php, men knappast lika "snyggt". Den stora fördelen med sådana kontroller kommer snarare när man börjar titta på t.ex. datum-kontroller, treeviews etc. Några andra roliga saker är att du kan komma åt com/com+ direkt, du kan skriva koden på ett sådant sätt att endast själva gränssnittet (+ lite detaljer) behöver ändras mellan webbversion å windowsversion etc. etc. Inbyggt stöd för webservices. Om man slänger på wse så har man säkerhet i dem också. Mja, klart att ASP.NET kan styra windows mer, annars vore det ju jäkla skumt.. >Jag var på väg att skriva att du var välkommen till PHPportalen... men så såg jag ditt namn och tyckte Jadu popsork ;) > Hur många funktioner följer med ASP?IDE för php
Har skrivit väldigt lite php i dreamweaver men desto mer C# i Visual studio.NET och är rent kär i VS studio däremot hade jag hellre velat skriva i php än asp eftersom jag tycker MS har så mycket monopol på allting annat och php säkert är lika bra. Därför undrar jag om det finns någon IDE som motsvarar VS.NET för php utveckling eller är det Dreamweaver som gäller? (nä har inte lust med notepad ;))
Tackar
/AndySv: IDE för php
Bara en fråga: varför ratar du asp.net? Finns det någon mer anledning än att du inte vill stödja ms?Sv: IDE för php
Sv: IDE för php
Den IDEn verkar ju vara ett någorlunda alternativ tackar. Och yepp jag menade ASP.NET sorry.
Jag vet inte varför men har inte förstått poängen med asp man kan väl göra samma saker i php som dessutom är gratis och går att köra lika bra på en MS maskin som asp och dessutom om man så vill på ett annat OS? så jag har alltid funderat på varför man överhuvudtaget skulle välja asp istället för php? är asp kanske enklare? eller lättare att få hjälp med? jag står och väger men php känns vettigare (av föregående argument) utan att egentligen ha tittat på dem närmare. Det tradiga är att frågar man en php kille så säger de php såklart och en asp well...ingen verkar vara objektiv?Sv: IDE för php
Jag håller med dig, om du väljer mellan gamla asp och php så spelar det ingen roll. Men om du väljer mellan asp.net och php och låter det falla på ett sådant argument så tycker jag att du borde tänka om lite granna faktiskt.
Ta dig en titt i forumet; liknande trådar har ställts många gånger (på flera forum) så det ska inte vara svårt att hitta argument :)Sv: IDE för php
>
>Jag håller med dig, om du väljer mellan gamla asp och php så spelar det ingen roll. Men om du väljer >mellan asp.net och php och låter det falla på ett sådant argument så tycker jag att du borde tänka om >lite granna faktiskt.
>
>Ta dig en titt i forumet; liknande trådar har ställts många gånger (på flera forum) så det ska inte vara >svårt att hitta argument :)
Lät inte som speciellt fina argument i mina öron, exakt det där du bubblar om jag göra i PHP (och troligen i ASP med (fast kanske nån kontroll behövs) ;))
Visst, det är lättare i ASP.NET, men ingen superduper mega über grej som inget annat script språk kan göra..
Visst, ASP.NET är möjligen snabbare än PHP, men hur mycket igentligen?
Att PHP äger ASP, det vet vi alla redan ;)
Och med argument med för och nackdelar så beror det på vilket forum man är i, är det ett ASP forum, räkna med att alla säger att ASP är bäst, är det ett PHP forum, räkna med att PHP att alla säger att PHP är bäst. Ingen verkar alltså vara objektiv(?), eller?
Jag som testat både ASP och PHP tycker att PHP äger ASP totalt, men det är ju jag det.
(Väntar på att bli sågad ;)
ps. Vill absolut inte skaffa en PHP vs. ASP/ASP.NET disskusion! ds.Sv: IDE för php
/md2perpeSv: IDE för php
Finns massor! :)Sv: IDE för php
Välja flera språk? Fler språksstöd?
Japp, kan jag också göra i PHP/ASP om jag så vill...
Hur menar du med "snyggt", att det blir snyggare kod?
Mja, kan jag nästan hålla med om, men ändå inte fullt ut...
Äh, kanske är bäst att vi skippar denna disskusion (stava?)?
Har kört en del C#, kan hålla med om att server-kontroller äger, men ändå inga über grejor...
T ex. så saknar jag faktiskt Repeater, och dessa button/textbox kontroller i PHP, men tycker ändå att PHP är ett trevligare språk (och snabbare (usch, det där skulle jag aldrig sagt ;)), men det är väl en smaksak antar jag :)
Tack för mig..Sv: IDE för php
>mig känna igen det. Jo, det fanns redan en popsork på PHPportalen. Antar att det är du.
>
>/md2perpe
Japp, det är jag det :)
Fast är inte speciellt aktiv i forumet där, men jag läser där minst 2-3ggr/dag, men skriver sällan.Sv: IDE för php
Serverkontroller är rätt trevliga. Det roliga kommer dock när du vill skapa sidor som innehåller sidor, och som kanske i sin tur innehåller sidor. Mycket trevligare att arbeta då om varje sida är en egen klass istället för att köra en include på rubbet .)
Dessutom: server-kontroller börjar bli riktigt intressant när man t.ex. använda treeviews, datum-sakerna, datagrids, datalists & andra roliga saker. Med serverkontroller behöver du inte hålla koll på alla javascript å liknande som ska klistras in å hålla på :)
Med snygg kod menar jag att koden ser vettig ut. Inte en massa spretande som det blir med en massa if-satser för att testa vilken knapp det var, eller en massa plockande av värdet som text-rutan har etc. etc. Det är transparent nu istället :)Sv: IDE för php
Från grunden?
[ironi]2-3 stycken skulle jag tippa på[/ironi]
Nä, vet faktiskt inte..
Jadu Onkelborg, känns som vi har disskuterat detta miljontals gånger, så, jag håller med dig denna gång ;)
Serverkontrols = Smidiga..
Punkt. ;)