Hur tar man betalt i USA? Sitter och skissar på en sajt där jag vill sälja åtkomst. Dvs. behörighet till delar av sajten. Priset på detta och övriga tjänster kommer att ligga under 80 kr (i USD då förståss). Hej mr VBFA Hej mr SANDman ;) Hej och tack för det, mycket slit!Mikrobetalningar (USA)
Min första tanke var "premium SMS" eller "reversed billing" som det också kallas där man betalar genom att skicka SMS. Men tydligen är detta i stort sett obefintligt i USA ännu.
Så nu vadar jag istället i en uppsjö sajter för kreditkortsbetalningar. Är det någon här som har erfarenhet av liknande och kan rekommendera något system? Betalar hellre per transaktion än månadsavgifter till en början.
Har kikat lite hastigt på PayPal och det verkar rätt vettigt.
(har läst tidigare inlägg i ämnet betalningar)Sv: Mikrobetalningar (USA)
Jag kan bara använda min tidigare erfarenhet och säga, skall man ha något bra så kostar det. Det är så mycket kostnader runt bara en enda transaktion att det blir väldigt svårt att kunna hålla nere priserna till det obefintliga. Det är väl därför som dessa funktioner nästan bara fungerar att använda på stora företag.
Paypal används väldigt mycket på internet, speciellt de amerikanska men många ISP:er tillhandahåller även rutiner där du kan använda deras tjänster som de förhandlat fram, däribland ballou m.fl.
Så tyvärr, något konkret svar har jag inte förutom att jag kan säga att de tjänster man köper , i mitt fall www.samport.se så fungerar detta mycket bra. Hög tillförlitlighet, snabba svarstider och god servicegrad.
Lycka tillSv: Mikrobetalningar (USA)
Tackar för det svaret! Om man tar PayPal som exempel tycker inte att det är så blodigt dyrt som många säger. Vet inte om jag fattat allting rätt men om man exempelvis tar 5 USD för en tjänst (i det här fallet funktioner/innehåll på en sajt).
Kunden betalar: 5 USD
PayPal fast avgift: 0.30 USD
PayPal "rörlig" avgift: 4% av transaktionsvärdet (varierar)
---
Jag får in: 4,50 USD
---
Sen kostar det 7 SEK vid uttag till svensk bank vilken man då kanske gör 1 ggr/mån.
Jag kan ha fattat helt fel men det är i mina ögon väldigt rimligt. Framför allt med tanke på att risken att hamna i en situation där tjänsten inte slår och man blir fast med en månadsbaserad avgift under en avtalstid är eliminerad.
Ska kika närmare på Samport också.
Får man förresten fråga vilken bandbreddsanvändning ni har/mån på Pellesoft? :)
(btw. är mycket imponerad av Pellesoft.se, ditt och medlemmarnas engagemang, GJ!)Sv: Mikrobetalningar (USA)
Tar dom 1/2 dollar för transaktionen är det ju faktiskt rimligt. Som du nämner, en billig tjänst som du kan avbryta på en gång om det inte fungerar är också klokt tänkt.
När det gäller bandbredd på pellesoft, varför nu frågan kommer upp så drar användarna ner ca 1GB per dygn till sina små datorer.