Tänkt kolla lite på php. Byt ut alla \" mot bara ". för övrigt kan man använda syntax highlighting här i forumet < code php > ... < /code > (utan mellanslag i början och slutet av taggarna), det skulle högst antagligen hjälpt dej att se att nåt inte stämmer med \" tecknen.Total nybörjare behöver hjälp!
det ända som fungerar på min unix server är ?php echo "Hej på er!"; ?. skulle pröva ett färdigt script men ack inget fungerade. scripte var ett tidscript som jag klistrade in i html sidan.
då blev det följande felkod
Warning: Unexpected character in input: '\' (ASCII=92) state=1 in /usr/home/web/wse31856/index.php on line 47
koden som är på rad 47 är $datum .= \":e \";
Nästa fel kod var den här och där finns ingen kod alls.
Hjälp mig och förstå vad som händer och vad koderna betyder.
Parse error: parse error, unexpected $ in /usr/home/web/wse31856/index.php on line 88
/Thomas
<?php
function tiden($tid) {
$ar = substr($tid,0,4);
$manad = substr($tid,4,2);
$dag = substr($tid,6,2);
$timme = substr($tid,8,2);
$minut = substr($tid,10,2);
$sekund = substr($tid,12,2);
$datum = kort($dag);
$datum .= \":e \";
$datum .= manad($manad);
$datum .= \" $ar\";
$datum .= \", kl: $timme:$minut:$sekund\";
return $datum;
}
//Retunerar en svensk månad.
function manad($x) {
$x=kort($x);
$m = array(\"\",\"Januari\",\"Februari\",\"Mars\",\"April\",\"Maj\",\"Juni\",\"Juli\",\"Augusti\",\"September\",\"Oktober\",\"November\",\"December\");
return $m[$x];
}
//Plockar bort 0:an ifall så att det fungerar med arrayen i funktionen manad()
function kort($x) {
if (substr($x,0,1) == 0) {
$x=substr($x,1,2);
}
return $x;
}
$tid=date(\"Ymdhis\");
echo tiden($tid);
?>
1. ska man sätt mod för en php sida?
2. Kan man klistra in färdig kod direkt i html?Sv: Total nybörjare behöver hjälp!
För övrigt rekommenderar jag http://www.phpportalen.net för frågor rörande PHP och övriga delar av LAMP.Sv: Total nybörjare behöver hjälp!
angående frågorna är jag inte helt säker att jag förstått dem rätt, men ifall du frågar om du måste "chmod":da dom, så dom bör vara läsbara av alla, exekverbara är inte nödvändigt.
Färdig kod i html? php kod i en .html fil fungerar inte (om du inte ställt in servern så, men i normalfall funkar det inte)