Använder föjande kod för att först dela upp ett datum i tre variabler. Sen skapar jag en selectbox för året och sen en för månaden. Problemet är att jag även vill ha med en nolla framför siffrorna 1-9 så att jag i slutändan kan montera ihop allt till ett datum enligt formatet YYYY-MM-DD. Detta för att kunna lägga tillbaka datumet i databasen. Jag får inget fel med koden nedan men den väljer inte rätt värde som selceted i måndas selecten. Hur kan jag lösa det? normalt så är sånt där enklare att debugga då man även ser den genererade koden (view-source) Tittar jag i view scource så ser det bra ut. Jag kan inte se något fel i den genererade koden. ifall det ser bra ut så borde det funka, du har antagligen missat nån detalj, du kan ju testa validator.w3.org Hittade felet alla mina selctboxar hade sama id om jag tog bort det så fungerade det.Datum och selectboxar
//Splita datumet i variabler
$date = $r['start'];
list($start_ar, $start_manad, $start_dag) = array(substr($date, 0, 4), substr($date, 5, 2), substr($date, 8, 2));
echo "<br>";
Echo "Visning startar";
//År
echo '<select name="start_ar" id="select5">';
for ($i=2004; $i <= 2010; $i++) {
if ($start_ar == $i ) { $selected = ' selected'; } else { $selected = ''; }
echo '<option value="' . $i . '"' . $selected . '>' . $i . '</option>' . "\n";
}
echo '</select>';
//Månad
echo '<select name="start_manad" id="select5">';
for ($i=1; $i <= 12; $i++) {
if ($start_manad == $i ) { $selected = ' selected'; } else { $selected = ''; }
//Vet inte om detta funkar så bra
if ($i<10) {$i="0".$i;}
echo '<option value="' . $i . '"' . $selected . '>' . $i . '</option>' . "\n";
}
echo '</select>';
?>
Sv: Datum och selectboxar
Eventuellt kan det ha nåt att göra med att du ändrar på loopvariabeln ($i) inne i månadsloopen, dock har jag inte kikat igenom din kod speciellt grundligt..Sv:Datum och selectboxar
Sv: Datum och selectboxar
Sv:Datum och selectboxar