Tjena, håller på att bli galen snart! Lyckas inte komma fram till hur jag ska lösa ett problem. Detta är skrivet ur huvudet, så du bör definitivt testa på en kopia av databasen först (om det nu är rätt syntax till en början...). Om du har MySQL 4.0 eller senare, kan Johans lösning vara värd att pröva. För tidigare versioner fungerar inte UPDATE ... INNER JOIN ... Johans lösning verkar fungera faktiskt! (Jag kör MySQL 4.0.16) Fast jag undrar om det inte skall vara <b>SET a.T_ID = b.T_ID</b> i stället för <b>SET a.T_ID = b.P_ID</b>. Jag förstår nämligen inte hur värdet på T_ID skulle kunna vandra ut i trädet annars... > Fast jag undrar om det inte skall vara <b>SET a.T_ID = b.T_ID</b> i stället för <b>SET a.T_ID = b.P_ID</b>. Insåg just att det hela är gjort i onödan. I och med att jag redan har koll på vilka huvudinläggen är så är en extra kolumn överflödig. Det var det jag ville åstadkomma och det hade jag i princip redan färdigt i mina funktioner utan att veta om det. Uppdatera befintlig databas.
Jag har ett befintligt forum, Inläggen får ett ID och ett P_ID (parent_ID) för att hålla ordning på tråden. Nu vill jag lägga till en kolumn med T_ID (top_ID eller Topic_ID om man så vill.)
Det jag behöver är alltså ett engångs-script som går igenom alla inlägg och uppdaterar kolumnen T_ID där det behövs.
Jag vet vilka alla huvudinlägg är eftersom de har P_ID = 0
I ett exempel på en "rak" tråd vill jag göra såhär:
ID 1 P_ID 0
ID 2 P_ID 1
ID 3 P_ID 2
Vill jag ska bli
ID 1 P_ID 0 T_ID 0
ID 2 P_ID 1 T_ID 1
ID 3 P_ID 2 T_ID 1
Hur kan man lösa det? Tacksam för all hjälp! Sv: Uppdatera befintlig databas.
Kör först:
UPDATE tabell SET T_ID = P_ID
Kör sedan denna så många gånger som djupet på den längsta tråden:
UPDATE tabell a INNER JOIN tabell b ON a.T_ID = b.ID SET a.T_ID = b.P_ID WHERE b.P_ID > 0
Om jag inte har tänkt fel kommer denna uppdatering flytta T_ID upp en nivå i "trädet" för varje gång den körs.
För att sedan få rätt på "huvudinläggen" behöver du köra:
UPDATE tabell SET T_ID = ID WHERE P_ID = 0
/JohanSv:Uppdatera befintlig databas.
Sv: Uppdatera befintlig databas.
Tusen tack! Sv:Uppdatera befintlig databas.
Sv: Uppdatera befintlig databas.
Vet inte om jag har detta helt klart för mig själv än, men jag TROR att mitt förslag vandrar en nivå i taget medans din "samlar ihop" inläggen och troligtvis inte kräver lika många "körningar". Men jag orkar inte sätt mig in i detta helt nu :)
Min tanke var i alla fall att man skulle "peka" på inlägge ovanför, sedan på inlägget ovanför det osv.
/JohanSv:Uppdatera befintlig databas.
Men det var ju intressant att se hur man kunde lösa det i alla fall. Nu vet jag lite mer om hur man kan uppdatera en databas. :-)