Det är så här att jag håller på att försöka lära mig lite php. Har nu en hemsida som en kille gjorde åt mig men innan den var helt färdig så sa han att jag fick göra klart resten. Det mesta av sidan är färdig men det saknas fortfarande lite saker. Som t.ex inloggning på sidan, registrering osv. Undrar om det är någon som har lust att hjälpa mig med det, eller om det finns färdiga script att ladda hem eller någon guide där det står exakt hur man gör. Vore tacksam för svar. Inloggning. hmm jo det ska den nog göra. jag har inte snackat personligen med killen som gjorde sidan först. så vet inte riktigt hur han tänkt sig.. I sig lite komplicerat. För om det skall funka nu till 100% så måste man veta om en databas används.. om en databas används, vad heter tabellerna i den för användarna och så vidare! :) hehe jaha okejj :D låter som lite för komplicerat för min del.. Du kan kolla in Maltes inloggningsscript på PHPportalen:Inloggning.
Sidan är www.kialan.org
Mvh ChristofferSv: Inloggning.
Detta kan man ju givetvis göra på flera sätt, men de är i grunden lika. Frågan man ställer sig är:
1 ) Arbetar den mot en databas?
2 ) Arbetar den mot en textfil?
3 ) Arbetar den med statiska användarnamn/lösenord i självaste inloggningsfilen.
Jag drar slutsatsen att du tänkt att den skall arbeta mot en databas!
Kan se ut så här, inloggning och utloggning.
<code>
<?php
class log {
function on($usr, $pwd) {
include "mysql.php"; // filen med koppling till databasen, ex namn: mysql.php.
// väsentliga delen.
$SQL = "SELECT usrid FROM tbl WHERE usr='".$usr."' AND pwd='".$pwd."'";
$q = mysql_query($SQL);
if(mysql_num_rows($q) <> 0) {
setcookie("usrid", $mysql_result($q,0,"usrid));
header("Location: inside.php");
} else {
header("Location: error.php");
}
// väsentliga delen slut.
}
function off() {
setcookie("usrid",NULL);
header("Location: index.php");
}
function ok($usrid) {
if($usrid == 0 || $usrid == "") {
header("Location: error.php");
}
}
}
?>
<?
// anrop vid inloggning.
log::on($_POST['usr'],$_POST['pwd']);
// anrop för utloggning.
log::off();
// anrop för att checka om det är inloggade och får kolla på sajten.
log::ok($_COOKIE['usrid']);
?></code>
Om det här nu funkar.. kan jag inte lova eftersom jag inte testade det! Men på liknande sett kan man bygga upp inloggningen för en sajt!
Finns flera olika sätt att göra det på... detta är bara en början, med något kanske! :DSv:Inloggning.
sidan är iallafall http://www.kialan.org.
på det sättet du beskrev vart ska jag lägga in det?
mvh christofferSv: Inloggning.
Sv:Inloggning.
får väl då vänta och se hur det blir med sidan. och försöka få tag i killen igen.
testade o ladda hem ett skript med fick då bara ett fel meddelande som är:
Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'kialan.org@localhost' (Using password: NO) in /customers/kialan.org/kialan.org/httpd.www/login/connect.php on line 3
Error:: can't connect to database
i connect.php står detta:
<?php
include("config.php");
mysql_connect($dbhost,$dbuser,$dbpass) or die("Error:: can't connect to database");
@mysql_select_db( "$dbname") or die( "there is no database like $dbname");
?>
och i config.php står det ingenting alls..Sv: Inloggning.
http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=4403