Hejsan. Det är ganska likt problemet med att räkna hur många som är inloggade på en webbplats. Om man bara räknar bort dem som loggar ur, missar man alla som inte loggar ut utan bara stänger webbläsaren. Lösningen är att logga aktivitet, t.ex. bara uppdatera ett fält i databasen med när man senast gjorde något. De som inte varit aktiva under t.ex. 30 minuter räknas som utloggade. Hade det varit IIS hade du kunnat sätta antalet maximalt tillåtna sessioner samtidigt. Förmodar att det också finns på en linux-server? Annars borde du kunna som nämns använda sessions-objekt för att räkna antalet personer som ser första sidan, och sen minska när dom är på 3-e och sista sidan.Begränsa antalet användare.
Jag håller på att skriva ett anmälningssystem bestående av tre olika sidor.
Första sidan skall man fylla i lite värden och det skall gå fort för många kommer anmäla samtidigt. (Först in får först platser)
Andra sidan skall man fylla i en massa information i ett lite lugnare tempo för platserna är bokade redan.
Tredje sidan är en status på att man är anmäld.
Nu till problemet. Jag skulle vilja begränsa hur många som är inne i detta system samtidigt för att inte servern skall få arbeta ihjäl sig om väldigt många vill anmäla.
Det skulle kunna lösas med att begränsa på webbservernivå, men problemet är att då kan man bli utslängd mellan sida ett och två och det är inte bra.
Jag vill hellst lösa det utan hjälp av databas, då det faktiskt kan förekomma att folk stänger fönstret mitt i bokningen och då hjälper det inte att man "tar bort sin plats" på sista sidan. Då kan systemet teoretiskt låsa sig på det sättet.
Någon som har ett bra förslag på hur detta skall lösas?
Förutsättningar: php4, MySql 4.1 på en dator med linux.Sv: Begränsa antalet användare.
Sv: Begränsa antalet användare.