Tjena alla! Det som står i första klammern anger vilket värde som kommer att skickas från formuläret, medan det som står i andra klammern anger vad som visas i listan. Hej Per! Kan bara tillägga att jag för PHP- och MySQL-relaterade problem rekommenderar PHPportalen: http://www.phpportalen.netmysql_fetch_array?
Jag har ett litet problem...
Jag förstår inte följande rader i detta scriptet, det handlar framför allt det som står efter print.
<code>
$hamta = "SELECT * FROM bestall";
$resultat = mysql_query($hamta) or die("Det gick inte att hämta information från databasen!");
while($rad = mysql_fetch_array($resultat))
{
print("<option value=" . $rad["enamn"] .">" . $rad["enamn"]);
}
mysql_free_result($resultat);
</code>
Det som står innanför första hak-klammern verkar kvitta vad jag skriver medans det som står i andra hak-klammern är det som finns i den kolumnen från databasen.
Om jag då skulle vilja presentera två kolumner hur skulle jag då gå tillväga.
AndersSv: mysql_fetch_array?
Du kan inte skapa flera kolumner. Läs på om SELECT i HTML.Sv:mysql_fetch_array?
Det har något blivit ett litet missförstånd...
Jag vill inte presentera två kolumner utan innehållet från två kolumner från en tabell.
Davids förslag gör att den information som hämtas ifrån databasen (tabellen) gör att jag kan se mer än innhållet från en kolumn.
Problemet är att i den tabellen finns det kanske mer än en som har samma för eller efternamn.
När det sen i sin tur ska in i nästa tabell kan jag hålla med om att det är bättre med ID men så långt har jag inte kommit ännu men jag kanske hör av mig igen ;)
Tack ska du ha
AndersSv: mysql_fetch_array?
Mitt namn där är md2perpe.