Hej alla! Bäst är nog att skapa ett JavaScript så att sidan inte behöver laddas om efter att man har valt en leverantör.Läsa från MySQL till rullgardin.
Mitt problem är att jag har två rullgardiner där jag i den ena har läst in från min leverantörstabell och i den andra har jag läst in från min kontaktpersonstabell.
Dessa båda tabeller är knutna till varandra så till vida att leverantörstabellen finns bara en unik leverantör medans det i tabellen kontaktpersoner finns flera personer som kan vara knutna till en specifik leverantör.
Jag kan skriva koden så leverantören visas i den ena rullgardinen och kontaktpersonen i den andra men det är inte riktigt så jag vill ha det.
Jag vill att när jag väljer leverantör så ska bara de kontaktpersoner som är knutna till den leverantören visas, alltså inte alla kontaktpersoner.
Kolla in min kod och ge mig förslag på hur jag bör göra.
Här hämtar jag informationen från tabellen leverantör (leverant)...
<?
$hamta = "SELECT * FROM leverant ORDER BY `FtagNamn`";
$resultat = mysql_query($hamta) or die("Det gick inte att hämta information från databasen!");
while($rad = mysql_fetch_array($resultat))
{
print("<option value=" . $rad["FtagID"] .">" . $rad["FtagNamn"]);
}
mysql_free_result($resultat);
?>
och här hämtar jag informationen från tabellen kontaktpersoner (kontakt).
<?
$hamta = "SELECT * FROM kontakt ORDER BY `Fnamn` , `Enamn`";
$resultat = mysql_query($hamta) or die("Det gick inte att hämta information från databasen!");
while($rad = mysql_fetch_array($resultat))
{
print("<option value=" . $rad["KID"] .">" . $rad["Fnamn"]." ".$rad["Enamn"]);
}
mysql_free_result($resultat);
?>
Finns det något bra sätt att lösa detta?
Sv: Läsa från MySQL till rullgardin.
(Se även http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=44722)