Hejsan. Har du ingen erfarenhet av något annat språk än ASP/VBScript, t.ex. C, Bash, Perl? Att lära sig från ASP till PHP är inte så svårt. Fick nyligen jobb som systemutvecklare på ett företag som använder PHP. Själv hade jag aldrig kört PHP utan endast ASP, men det gick fort som 17 att lära sig. <b>en bra sajt är www.phpportalen.net</b> <b>en bra sajt är www.phpportalen.net Strålande! Du kan besöka http://www.rejas.se/liskola/programmeringab/. Där kan du hämta en fri kursbok för Programmering A med PHP. Kan ju vara en bra introduktion.Byta från ASP till PHP?
Det är så att jag ska på praktik utomlands om ett par månader. Ska arbeta på ett företag där.
Däremot måste jag byta från ASP till PHP. min fråga är...
Är det nån som är bra på båda och kan ge mig tips var jag ska läsa nånstans på nätet?
Var det svårt att lära sig php om man är insyltad ENDAST i ASP?
Tack på förhand
KaySv: Byta från ASP till PHP?
Sv: Byta från ASP till PHP?
De har visserligen olika kommando men är grunden samma uppbyggnad.
Jag menar i båda finns ett Select (Switch), if, response.write (echo, print) alltså det finns samma kommando men det krävs ibland att man får göra om det.
If satsen är inte lika i ASP som PHP
typ
if 0=1 then
..............
End if
if (0==1){
...................
}
en bra sajt är www.phpportalen.net
Kolla runt efter ett litet program som heter asp2php, kan ge dig lite tips att göra om ASP till PHP men använd inte detta i stora kompilcerade ASP sajter för det tror jag inte blir bra :)Sv: Byta från ASP till PHP?
Det känns till stor del som samma språk, med skillnaden att funktionerna har lite andra namn. Finns förstås massor av andra skillnader men det lär man sig fort. Kan man bara programmera så tror jag inte det är svårt att byta från ett språk till ett annat. Man har ju redan "tänket" och på det kommer man mycket långt. Sen behöver man bara lära sig dom egenheter/möjligheter/begränsningar/whatever som finns hos det språket man programmerar i.
Så gott som allt som finns i ASP finns i PHP + mycket mycket mer.
Själv lärde jag mig mycket genom att ta mitt största och mest komplexa ASP-skript som jag gjort och översätta det till PHP. Ca 80% gick översätta rad för rad.
Kan du programmera tex javascript så kommer du känna igen dig i PHP.
På www.php.net finns en mycket bra onlinedokumentation för PHP med exempelkod och inskickade tips från andra användare.Sv:Byta från ASP till PHP?
Och stöter du på md2perpe där, så är det jag...Sv: Byta från ASP till PHP?
Och stöter du på md2perpe där, så är det jag...</b>
Japp och se upp för honom han bits :-PSv:Byta från ASP till PHP?
Tackar för hjälpen, det känns bra att veta när man sitter i Österrike att man har backup från sina swedish homeboys. eller? :)
Men tack för tipsen. Dessutom har jag två månader på mig att lära det innan jag behöver åka så kanske var lite för nervös över ingenting!
MVH
NelsonSv: Byta från ASP till PHP?