Är det ngn som kan hjläpa mig med en liten sak... Behöver endast ett par rader med kod Kolla in här.... Hej kanske det här kan hjälpa digett litet enkelt php-problem
Problemet: Först matar man in tex sitt namn via ett formulär (klarar av detta), sen skickar man det inmatade värdet till en "mellan sida" , där skall man bekräfta att det man fyllt i är ok (får nog de inmatade värdena att visa sig på en ny sida), när man sen klickar på knappen bekräfta skall värdena läsas in i en databas och ngn typ av tack sida visas. Antar att jag skall använda "sessions" men kan ngn ge mig ett enkelt konkret exempel, från början till slut, på hur detta skall gå till. Låt oss säga att förnamnet skall skrivas och läsas in i en databas... Vore Tacksam om ngn kunde hjälpa mig... är nybörjare...Sv: ett litet enkelt php-problem
http://www.phpsidan.nu/res_articles.php?view=art&id=12
Där står det en artikel om hur du använder Cookies...Sv: ett litet enkelt php-problem
<code>
<?php
class Koppla{
function addToDb($fnamn, $enamn){
$host="localhost:3306";
$user = "";
$password = "";
$db = "test";
$tabellnamn = "testtabell";
$koppla = mysql_connect($host, $användare, $lösenord);
$sqlsats = "INSERT INTO $tabellnamn VALUES('$fnamn', '$enamn')";
if(mysql_db_query($dbnamn, $sqlsats, $koppla)){
echo "Uppgifterna är lagrade<br>
$fnamn $enamn";
}else{
echo "<b>Ett fel har uppstått i lagra kontrollera uppgifterna och försök igen.</b><br>";
}
mysql_close($koppla);
}
}
?>
</code>
Jag antar att det är till en Mysql databas. Jag har skrivit allt som en klass men vill du kan du plocka ur och bara använda funktionen i ditt script.
Du kan även titta om en sida är postad genom att använda $_POST eller $_GET i en if sats.
Så kan du skriva in även formuläret på sidan.
Mvh
Kjell