Hej! Vad har du för databas? Har du MySql så kan du i slutet av sql-en skriva "LIMIT 20,10". Hej! Det lättaste tycker jag, är att skicka med via url:en vilken sida användaren är på t.ex. Ett paging system...
Nu när min sida äntligen fått så många inlägg att det är dags att skaffa en paging funktion... Saken är den att jag har ingen som helst aning om hur jag ska göra... Jag har kollat några gamla script och analyserat och försökt att modifiera dessa, men utan framgång...
Är det någon som har några tips om hur jag ska gå till väga? Min sökfunktion har idag <B>method="POST"</B> borde jag ändra detta?
Tack på förhand!
/SebastianSv: Ett paging system...
Då får du du 10 poster med början från den 20:e.
Så är det bara att skicka med vilka sida man är på i adressfältet eller via POST.Sv:Ett paging system...
Jag har en mysql-databas och jag har försökt det där med LIMIT men jag har aldrig fått det att fungera som jag vill.... Man måste ju på något sätt via variabler få fram vilken sida man är på samt hur många sidor som det blir och så där.... Har inte riktigt fått ordning på det....
Har du några fler tips hur man kan bygga upp SQL-strängen med PHP?
Tack på förhand!Sv: Ett paging system...
/page.php?sida=1
lagra det värdet i en variabel t.ex
$sida = $_GET['sida'];
//sida är i detta fall 1
Sedan använder du denna variabel för att kunna säga vart i databasen du ska börja, t.ex. om du vill visa 10 st /sida så 10-dubblar du variablen
$sida = ($sida*10);
Nu använder du $sida i en sql-sats
$query = "SELECT * FROM tabell_namn LIMIT ".$sida.",10";
Med denna så hämtar du ut datan som vanligt och skriver ut den sedan får du självklart göra en "nästa sida" knapp som då har länken
page.php?sida=2
Edit:
OBS! Märk att sida 1 i det här fallet faktiskt är sida 2 i verkligheten eftersom 1*10=10 så börjar vi ju på det 10:e inlägget i databasen