Jag vill, med hjälp av en hyperlänk, vilja hämta information ur min MySQL-databas, alltså när man klickar ska den skriva ut innehållet i tabellen. Sidan med länkar: Stötte på ett problem dock inser jag nu. Jag förstår inte... Vad vill du göra? Vill du lägga till en post, vill du byta ut texten i en post eller vill du lägga till text i en post? Jag vill lägga till text i en post. Och det verkar inte fungera med INSERT INTO :( INSERT INTO lägger till en ny post. För att uppdatera en post skall du använda UPDATE eller REPLACE INTO. Eftersom du skall lägga till text skall du inte sätta fältets värde till '$msg' utan till konkateneringen av gamla värdet och '$msg':Hämta information med en hyperlänk
Typ så här:
Här har jag min hyperlänk som visar innehållet i tabellen trådar, i tabellen trådar finns det "rubrik", "msg" och "datum". Hyperlänken ska då heta $rubrik alltså vad rubriken i tabellen heter, sen när man klickar på den ska den visa $msg, helt bara just den $msg också.
Jag har ingen anning om hur jag ska gå till väga, försökte lösa detta genom en swtich-sats, switch($_GET['sajt']) { case $rad['rubrik']: osv, men det gick inget vidare, behöver verkligen hjälp :(Sv: Hämta information med en hyperlänk
$result = mysql_query("SELECT * FROM tabell");
if (mysql_num_rows($result) > 0) {
while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
echo "{$row['rubrik']}<br />\n";
}
}
Sidan man kommer till när man trycker på en rubrik:
if (isset($_GET['id'])) {
$id = $_GET['id'];
$result = mysql_query("SELECT * FROM tabell WHERE id = {$id}");
if (mysql_num_rows($result) > 0) {
while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
echo "<h4>{$row['rubrik']} - {$row['datum']}</h4>\n";
echo "<p>{$row['msg']}</p>\n";
}
}
}
Den här koden är oprövad och jag är väldigt trött just nu men såhär kan det se ut på ett ungefär. Hoppas den ger dig lite råd på vägen iallafall.
Mvh Stefan
Sv: Hämta information med en hyperlänk
$skriv = "UPDATE tradar SET msg = '$msg' WHERE id = '$id' LIMIT 1";
Kör jag en UPDATE så uppdaterar den genom att nollställa det som tidigare existerade istället för att lägga till, någon som vet hur man enbart lägger till text utan att nollställa eller behöva se alla text man skrivit när man skriver? Sv:Hämta information med en hyperlänk
Sv: Hämta information med en hyperlänk
Sv:Hämta information med en hyperlänk
$skriv = "UPDATE tradar SET msg = CONCAT(msg, '$msg') WHERE id = '$id' LIMIT 1";