Jag försöker få till en kontroll av ifyllda radiobuttons men lyckas inte något vidare. Jag har ett formulär med fyrtio frågor resp. svarsalternativ, där uppdelningen är 10 st på 4 sidor. Valda svar sparas i sessioner till sista sidan, där dem läggs in i databasen. Men på varje sida (efter var tionde fråga) vill jag ha en kontroll att alla frågor är besvarade. Hur sjutton ska man göra? Det här bör du lösa med javascript (så sida slipper laddas om, vilket alla hatar:)). <b>Det här bör du lösa med javascript</b> Har försökt o försökt med det, men kan inte få till något som funkar. Bara ett script som "alertar" vare sig jag fyllt i eller inte o sen går vidare utan att jag får fylla i igen. Javascript e inte min starka sida... radiobutton validering
Här är min kod:
<?php
if (!isset($_SESSION['remsa'])) {
echo "<form action=\"thepage2.php\" method=\"post\" name=\"formet\" onsubmit=\"return foo();\">";
}else{
echo "<form action=\"textremsa.php\" method=\"post\" name=\"formet\" onsubmit=\"return foo();\">";
}
// use $result here to output page content
while ($rad = mysql_fetch_array($result))
{
$sv_result = mysql_query("SELECT * FROM Svarsalternativ_temp WHERE Fid =".$rad["Fid"]." ORDER BY Fid");
?>
<div id="wrapper">
<table border=0>
<tr><th colspan="3">Fråga <?php echo $rad["Fid"];?></th></tr>
<tr><td colspan="3"><?php echo $rad["Fragetext"];?></td></tr>
<?php $count=1;
while ($sv_rad = mysql_fetch_array($sv_result)){
?>
<tr><td><?php echo $count ;?></td><td><?php echo $sv_rad["svarstext"];?></td><td width="10"><input type="radio" name="svar[<?php echo $sv_rad["Fid"];?>]" value="<?php echo $sv_rad["sid"];?>"></td></tr>
<?php
$count++;
} ?>
</table>
</div>
<br><br>
<?php
}
?>
<h2>Övriga kommentarer<h2>
<textarea cols="50" rows="5" name="textfalt[]">
</textarea>
<br>
<br>
<input name="submit" type="submit" value="Skicka!">
</form>
<?php
mysql_close($db);
Sv: radiobutton validering
När man trycker på Nästa för att komma till nästa sida får man en alert om nån radiobox inte är ifylld.
Ex:
http://javascript.internet.com/forms/radio-question-validator.htmlSv:radiobutton validering
Validering bör ske på både klient (JavaScript) och server (PHP/ASP/...). JavaScript kan nämligen stängas av.Sv:radiobutton validering
Har prövat det som finns på länken du angett samt tusen andra :)... Allt e ju mest hårdkodat o jag kan inte få till det, PANIK!!!!