Jag håller på att göra ett bildgalleri i php där jag kan ladda upp bilder och för närvarande har jag en sida där jag kan ladda upp en bild i taget, alternativt ett par filer, men jag måste markera dem en och en... Nix, det går inte, det är säkerhetsaspekt (annars kunde en sida lura en användare att skicka någon viktig fil på datorn). Ett alternativ är att användaren lägger alla bilder i en zip-fil som packas upp på servern, men det kräver ju lite mer av användaren. Det låter logiskt. Låt oss dock hoppas att de i nästa version av Explorer och Firefox ser till att man kan välja flera filer samtidigt i öppnadialogrutan. Hur skulle det se ut på mottagarsidan (dvs i PHP-skriptet) om man kunde ladda upp flera filer samtidigt? Jag byggde en windows-applikation till vårt fotogalleri. Varje användare loggar in i programmet och kan ladda upp bilder utan bekymmer.input type="file"
För att komma runt detta ville jag visa alla bilder i en mapp på sidan med kryssrutor brevid för att kunna markera vilka som skall laddas upp, men jag har försökt att tilldela <input type="file"> ett värde eller filnamn för att den skall skicka med en förut utvald fil, men jag hittar inget sätt att göra det på. Är det någon somhar något tips på hur man skulle kunna lösa det?
Finns det något sätt att komma runt det hela med form och på något sätt skicka med filen ändå så att den går att läsa ändå i nästa dockument?
Vore mycket tacksam för idéer...
/MattiasSv:
Dina användare får välja varje bild för sig, såvida du inte går via något slags tredjepartskomponent i något som har lite mer rättigheter (kanske ActiveX i fallet windows), eller via ett "riktigt program". Sv:
/JohanSv:
När det gäller att packa upp zip-filer, är inte det en funktion som måste finnas på servern?Sv:
Sv:
Man kan även välja att öppna en bild med programmet så är allt förinställt och man bara klickar på "Skicka"
Sådant program behöver dock specialbyggas för varje sida det ska nyttjas på.. Om man inte bygger en standardkod vill säga med samma utseende på mySQL tabeller etc