Hej alla glada människor som förhoppningsvis kan hjälpa mig att finna svaret på följande. Har du "display_errors = on" i php.ini? Så att alla felmeddelanden visas. Är raden där du kollar user och pass korrekt, tycker där fattas en parentes? Hej Tom. Hejsan Morgan. En parates saknas samt en "}" för mycket: Tack...Password funktion som skall hoppa till ny sida (PHP)
Jag har skapat en inloggningssida med ett fält för "Username" och ett för "Password". När jag klickar på "Logga in" hanteras informationen av en "check.php" som efter kontrollen skall skicka besökaren vidare till medlemssidan (inside.php). Problemet är att det blir bara en ren vit sida.
Trädstruktur:
Index.html
-----login.html
-----check.php
-----inside.php
(login.html ligger i en frame på index sidan om det är av betydelse)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
// login.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
<TABLE BORDER="0">
<FORM ACTION="check.php" METHOD="POST">
<TR><TD width="240" height="20">
Användarnamn:
</TD></TR>
<INPUT TYPE="text" name="username" size="33" tabindex="1" maxlength="10">
</TD></TR>
Lösenord:
</TD></TR>
<INPUT TYPE="password" name="password" size="33" tabindex="2" maxlength="5">
</TD></TR>
<INPUT TYPE="submit" value="Sign In" length="33" tabindex="3">
</TD></TR>
</TABLE>
// check.php
<?PHP
$strUsername = "test";
$strPassword = "12345";
if (isset($_POST['username']))
{
if ( ($_POST['username'] == $strUsername) && $_POST['password'] == $strPassword) )
{
header("Location: inside.php");
exit;
}
}
}
?>
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att lösa detta lilla mysterium...Sv: Password funktion som skall hoppa till ny sida (PHP)
Sv:Password funktion som skall hoppa till ny sida (PHP)
Jag har ingen möjlighet att kolla php.ini då jag arbetar direkt mot web servern. Förstår att det är osmart men det är det som gäller för tillfället.
Du får gärna berätta för mig vad du tror fattas. Så skall jag efterfoska lite till.Sv: Password funktion som skall hoppa till ny sida (PHP)
Koden du visar saknar en vänsterparentes före $_POST['password']... Rätta till det och se om det funkar. Kom också ihåg att om du skrivit ut något till sidan fungerar kan du inte använda header.Sv:Password funktion som skall hoppa till ny sida (PHP)
// check.php
<?PHP
$strUsername = "test";
$strPassword = "12345";
if (isset($_POST['username']))
{
if ( ($_POST['username'] == $strUsername) && ($_POST['password'] == $strPassword) )
{
header("Location: inside.php");
exit;
}
}
?>
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sv:Password funktion som skall hoppa till ny sida (PHP)
Det fungerade... Ändrade koden genom att lägga till "(" och ta bortt ett "}"
Ett stort tack till Tom Granqvist och Johan Jonsson för hjälpen...