Är det möjligt att via PHP hämta datorns namn, eller annan info om PC som är unik för just den PC:n?? <b>>Är det möjligt att via PHP hämta datorns namn, eller annan info om PC som är unik för just den PC:n??</b> Tips: Se till att användarna inte stör sig på det, de som inte vill betala drar sig inte för en omväg, det gör däremot betalande kunder...Hämta datornamn eller annan individinformation avseende pc:n
Eller måsta jag använda något skript-språk som exekveras på klienten och inte på servern??
Anledningen är att jag tänkte bygga en enkel web-sida för att en användare ska kunna beställa en licenskod. Användaren ska ange sitt namn mm och då sänder websidan ett mejl till mig med namn mm + någon information om PC:n. Med utgångspunkt i namn mm + någon information om Pc:n konstruerar jag en licenskod som jag återsänder till användaren. Användaren knackar sedan in de erhållna licenkoden samt sitt namn i det program som är licensierat, programmet kollar licenskoden mot namn och någon information om PC:n.
För närvarande använder jag bara användarens namn, men det hindrar ju inte piratkopiering.
Eller är det nån som har någon annan klipsk idé? Men den måste var enkel för användaren. Mina användare är inga PC-freakar.
/FimSv: Hämta datornamn eller annan individinformation avseende pc:n
Definitivt inte. Åtminstone inte något du kan vara säker på att det alltid ser ut på samma sätt (det räcker att byta webbläsare...).
Du måste låta något på klienten sköta grejerna. Och det är omöjligt att göra ett licensskydd som inte går att cracka, det är bara olika svårt att knäcka dem. Ta du något serienummer i datorn, och räkna ut någon hash så har du något som åtminstone tar en stund att komma på. Det lär behövas en riktig mjukvarucracker för att det ska gå att komma förbi.Sv: Hämta datornamn eller annan individinformation avseende pc:n