array ( [0] => array ( [medlemsID] => 89 [Namn] =>Namn[Goals] => 7 [Assist] => 10 [Penalties] => 2 [Points] => 17 ) Hur ser SQLen och tabellen ut? Bäst skulle säkert vara att sortera i databasen. Jag gör en Jätte fuling som SQL :) Ta en titt på usort-funktionen medans du funderar på bättre SQL :) http://fi.php.net/manual/sv/function.usort.phpHur sorterar jag en sån här array?
[1] => array ( [medlemsID] => 88 [Namn] => Namn [Goals] => 0 [Assist] => 1 [Penalties] => 2 [Points] => 1 )
[2] => array ( [medlemsID] => 87 [Namn] => Namn [Goals] => 6 [Assist] => 4 [Penalties] => 9 [Points] => 10 )
[3] => array ( [medlemsID] => 83 [Namn] => Namn [Goals] => 24 [Assist] => 9 [Penalties] => 14 [Points] => 33 )
Har en array som ser ut som ovan, hur gör jag för att jag skall sortera arrayen efter Hur många Poäng(Points) som spelarna har?
Har försökt med lite olika Sort funktioner som finns i php, men fattar inte , har iallfall ine lyckats.
Jag kan inte heller sortera den i anropet till databasen, inte med min kunskap i SQL, den skulle bli en alldeles för komplicerad fråga iallfall för mig.
Tar även givitvis emot tips om hur jag ska bygga arrayen på ett bättre och mer funktionellt sätt.Sv: Hur sorterar jag en sån här array?
Sv:Hur sorterar jag en sån här array?
Först väljer jag ut alla spelare som till gör laget, och när man går igenom spelarna, så gör man en 3 olika sql som räknar hur många mål och assist,
första SQLen:
SELECT tblMedlemmar.medlemsID, tblMedlemmar.Bild, tblLagStyrelse.typ, tblMedlemmar.forNamn, tblMedlemmar.efterNamn, tblLagStyrelse.lagNamn, tblProfil.nr
FROM (
tblMedlemmar
LEFT JOIN tblLagStyrelse ON tblMedlemmar.medlemsID = tblLagStyrelse.FK_medlemsID
)
LEFT JOIN tblProfil ON tblLagStyrelse.FK_medlemsID = tblProfil.FK_medlemsID
WHERE tblLagStyrelse.lagNamn = '$Team' AND (tblLagStyrelse.typ ='Forward' OR tblLagStyrelse.typ ='Målvakt' OR tblLagStyrelse.typ ='Back');
sedan för varje spelare man får ut:
SELECT COUNT(FK_medlemsID_Scorer) FROM tblMatchHandelse, tblMatch, tblMedlemmar WHERE tblMatch.matchID = tblMatchHandelse.FK_matchID AND tblMatchHandelse.FK_medlemsID_Scorer = tblMedlemmar.medlemsID AND tblMedlemmar.medlemsID = '$player' AND tblMatchHandelse.kod='GOAL' AND matchTyp = 'Serie' AND tblMatch.FK_lagNamn = '$Team'";
för att på så sätt få ut hur många mål en spelare har gjort.
Är säkert ur dumt sätt jag gjort på men min kunskap är inte bättre.Sv: Hur sorterar jag en sån här array?