Jag har en mysql-databas där jag hämntar info ifrån med en fråga och får att svar i form av en vektor: Som sagt varför hämta informationen två gånger? kan du inte bara kopiera den du hämtar till en annan? Som Robert säger så måste det finnas bättre sätt att lösa det, men jag antar att du kan använda Jag har provat att bara koppiera svaret från databasen till 2 olika variabler men det fungerade inte heller. Det verkar som variabeln inte innehåller datan utan bara en länk till den. Tack för detta svar det kom när jag skrev min förjd fråga om det gick att stega tillbaka jag ska testa detta. Tack så mycke Fredrik & Robert för de snabba svaren.Varför går det inte att stega igenom en vektor flera ggr
$resultat=mysql_query($hamta) or die(" Det gick inte att hämta information från databasen! ");
Detta svar vill jag använda till 2 olika saker i den fortsatta koden.
Jag har skapat en sling som stegar igenom alla poster:
while($rad=mysql_fetch_array($resultat))
Och det fungerar perfekt, men när jag ska göra det gång 2 går det inte:
{
kod..
}
kod..
{
kod..
}
Varför?
Jag har kännslan att någon pekare står kvar efter sista posten, om det är så varför gör den det?
Jag har löst problemet genom att köra samma fråga 2 ggr mot databasen och lagt svaren i 2 olika variabler men det känns fel och det måste ta onödig tid att hämnta informationen 2 ggr.
Vad att göra?
mvh
TorgnySv: Varför går det inte att stega igenom en vektor flera ggr
Se http://se.php.net/mysql_fetch_array för information om funktionen du använder, där står klart och tydligt att den flyttar den interna pekaren ett steg framåt.Sv: Varför går det inte att stega igenom en vektor flera ggr
mysql_data_seek($resultat,0)
för att hoppa tillbaka igen.
http://se2.php.net/manual/sv/function.mysql-data-seek.php
Sv:Varför går det inte att stega igenom en vektor flera ggr
Går det att stega tillbaka på något sett?
mvh TorgnySv:Varför går det inte att stega igenom en vektor flera ggr
Tack från
TorgnySv:Varför går det inte att stega igenom en vektor flera ggr
Problemet är löst
MVH
Torgny