Jag kan iof minnas helt fel nu, jag har dock för mig att med en del sådana där bildbehandlingsverktyg för PHP så måste man manuellt frigöra minne. Så om du skapat ett par thumbnails utan att frigöra minne så är det rätt vad det är slut. Hej! En resampling kräver i allmänhet alla pixlar för att fungera tillfredsställande. Vad du skulle kunna göra, bara för att användaren ska slippa, är att lägga bilderna på något ställe, för att sen ladda ner dem och sen göra en batch-sampling. Det går väl att göra det på delar av bilden också, även om resultatet kanske inte blir optimalt. Workaround för out of memory vid bildhantering?
Hej!
Jag utvecklar en php-sida som skapar en thumbnail av ett uppladdat fotografi. Detta gör jag med hjälp av imagecopyresampled. Problemet är att One, som är webbhotellet, har en övre minnesanvändningsgräns på 16 MB, vilket innebär att ett normalstort foto genererar ett out of memory-fel.
Nu undrar jag om det är någon som har ett bra tips på hur jag kan komma runt detta problem. Jag vill helst att användaren skall slippa skapa thumbnails lokalt.
Tack på förhandSv: Workaround för out of memory vid bildhantering?
Kolla på http://se.php.net/manual/en/function.imagedestroy.php och se om det kan hjälpa dig.
Som sagt, förutsatt att jag inte är ute och cyklar helt.Sv:Workaround för out of memory vid bildhantering?
Tack för ditt svar.
Problemet är att felet inträffar redan vid första anropet till imagecopyresampled. Det finns alltså inte något uppbundet minne att frigöra i det här fallet.
Det är alltså det snålt tilltagna minnesutrymmet hos One som är problemet i det här fallet. Kan man månne dela upp bilden i flera delar? Finns det något annat smart man kan göra?
Tacksam för svar,
// LGSv: Workaround för out of memory vid bildhantering?
Sv:Workaround för out of memory vid bildhantering?
Den enklaste lösningen måste ju vara att ändra webb-hotell till något där du har mer minne...