Jag har en sida som jag vill ska köras färdigt. Men det tar för lång tid för att besökaren ska orka vänta därför funderar jag på flera lösningar, en är att skicka besökaren vidare medans koden körs färdig. I det här fallet skall du inte köra exit efteråt, för då körs inte hela skriptet.Funderingar kring "header" och köra färdigt all kod på sidan
När man skriver en header har jag lärt mej att man ska skriva exit efter.
Vad händer om jag inte gör det, körs sidan till slutet då?header("Location: filer.php?gruppval=$idgru&m=Filen sparades med id:nr $m");
exit;
Sedan har jag för mej att jag läst någon stans som jag inte hittar igen att det finns någon function som tvingar koden att köras klart även om besökaren avslutar.
Finns det en sådan function?
MVH
Torgny
Sv: Funderingar kring "header" och köra färdigt all kod på sidan
Oftast när man kör en redirect finns det dels ingen anledning att köra efterföljande kod, dels anledning att inte köra efterföljande kod (förstår du skillnaden?). En anledning till att inte köra efterföljande kod är att den kan skriva ut sådant som bör hållas hemligt från besökaren. Om han använder en vanlig webbläsare får han visserligen aldrig se vad som skrivs ut efter, men med anpassade webbläsare (eller bara en telnetklient) kan han se hela svaret.