Jag har nu blivit "tvingad" att börja lära mig PHP för att kunna skapa en sida med följande innehållPHP - MySQL - combo och check - nybörjar hjälp
1. cbo med alla län - hämtade från en tabell i en MySQL-databas
2. när man valt län ska nästa cbo visa alla kommuner i det länet - kommunerna finns också i en databas
3. efter det att även kommun valts ska alla församlingar i kommunen listas i en tabell med en cell för varje fält (länskod, län, kommunkod, kommun, församlingskod, församling) samt en checkbox en en separat cell
4. i slutet av listan ska en uppdateringsknapp utföra följande:
om användaren är inloggad ska anv id användas annars måste användaren först registrera sig, därefter ska för varje markerad församling en post läggas till i en transaktionstabell - församlingskod och anv id.
5. till sist ska en sida visas där de nyligen inlagda posterna listas - här ska man också kunna välja att visa urval enligt principen ovan - med hjälp av val via cbo-boxar för län och kommun...
Jag har redan lösningen i ASP men tyvärr funkar inte ASP på den server där det ska ligga så jag måste konvereta.
Kan någon hjälpa mig med kod, kodsnuttar eller länkar till bra och instruktiva sidor vore jag tacksam. Jag har surfat i ett par dagar och hittar inte någon sida med basic basic info - de allra mest grundläggande skillnader mellan php och ASP / VBScript...
/Lisbeth
aka
Lissu