Hej, Nu har jag inte läst igenom allt du skrivit, men frågar iaf. Kan du säga mer om varför/hur det inte fungerar. Felmeddelanden? alså jag får inga fel, men när jag gör include det syns ingenting, nån som kan hjälpa mej? Beskriv vad du förväntar dig skall hända. Man orkar inte sätta sig och själv försöka förstå vad koden är tänkt att göra. jag vill visa text som är dynamisk med include men det fungerar ej. Är du säker på att det är include som felar? Kan det inte vara databasbitarna eller file_get_contents()? Hmm... nu upptäckte jag möjligen något... Pröva att ändra i articles.php från Det funkar inte, index.php?ID=1 säger: Precis som jag trodde. jag får syntax error: Jag trodde eval fungerade aningen annorlunda. Prövar ett annat sätt: ju det funkar nu, men när jag tar sidan till loading failed den ger mig: Tänkte mig inte riktigt för. Lägg till ett else: Tack så mycket! Vad innebär de olika delarna i länken? Ger mig sytax error: <b>Ger mig sytax error:</b> Kolla på min kode: Jag vet inte hur du vill att det skall funka. Vad innebär de olika parametrarna (articleid, id och letter)? Hej manen, Jag är inte en PHP mästare. Skriv in länken så då... För jag ser ingenstans där en länk skall skrivas ut... hjälp me snälla, så varför har youtube en san länk oxå? watch?v=8mJIHsLjydA≉feature=related Man kan skicka med flera argument till mottagande skript, i YouTubes fall handlar det om först vilken film, sedan att den var relaterad till en annan (används förmodligen till statistik). oh sorry, nu läste jag, <b>Byt ut echo 'Loading failed' mot en include av sidan du vill visa.</b> tack så hemskt mycket! hej,Snälla hjälp mig
Jag behöver hjälp med include som inte funkar.
articles.php:
<?php
include 'settings.php';
function loadContent($articleNumber){
global $a;
$contentName=$a[$articleNumber].".php";
$f=@file_get_contents("./articles/".$contentName);
if($f)echo $f; else echo "Loading failed";
}
?>
och sista är att öppna ett folder som heter articles och i den man tar o lägger en fil som heter
article.php:
<?php include("anything-you-want.php"); ?>
men den funkar ju inte jag har gjort en fil som heter *anything-you-want.php*
men det funkar inte.
Tacksam för svar!Sv:Snälla hjälp mig
Sv:Snälla hjälp mig
jätte tacksam Sv: Snälla hjälp mig
tacksam!Sv: Snälla hjälp mig
Sv: Snälla hjälp mig
if($f) echo $f; else echo "Loading failed";
till
if($f) echo htmlentities($f); else echo "Loading failed";
Får du ut något nu?Sv:Snälla hjälp mig
Here we will load an article that get its contents depending on the ID we send using GET method through the URL string
so add an ID in the URL like localhost/contents/?ID=2
or localhost/contents/index.php?ID=2
Here we will load a specific article not related to what user sends through the URL, but using known article number
Det visar <?php include("anything-you-want.php"); ?> och visar inte *hej*
tacksam för svar!Sv: Snälla hjälp mig
Vad din loadContent() gör är att läsa in PHP-koden och skicka den till webbläsaren i stället för att köra koden och skicka utskriften från den.
Ändra articles.php till
<?php
include 'settings.php';
global $a;
$contentName=$a[$articleNumber].".php";
$f=@file_get_contents("./articles/".$contentName);
if($f) eval($f); else echo "Loading failed";
}
?>
Parse error: syntax error, unexpected '<' in /home/www/Dinhemsida.com/contents/articles.php(8) : eval()'d code on line 1
tack!Sv: Snälla hjälp mig
<?php
include 'settings.php';
global $a;
$path = './articles/' . $a[$articleNumber] . '.php';
if (!file_exists($path))
echo 'Loading failed';
include $path;
}
?>
Loading failed
Warning: include(./articles/article2.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/www/Dinhemsida.com/contents/articles.php on line 12
Warning: include() [function.include]: Failed opening './articles/article2.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php5/share/pear') in /home/www/Dinhemsida.com/contents/articles.php on line 12
tacksam för svar!Sv: Snälla hjälp mig
if (!file_exists($path))
echo 'Loading failed';
else
include $path;
hur kan jag göra en länk som den här:
?
Jätte snällt av dig, tack!Sv: Snälla hjälp mig
Du läser hämtar iaf de olika delarna från länken genom $_GET['articleid'], $_GET['id'] resp $_GET['letter'].Sv:Snälla hjälp mig
Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in C:\wamp\www\index.php on line 17
en till fråga är hur kan jag visa en sida och inte Loading failed
?
Tack!Sv: Snälla hjälp mig
Vad ger dig syntax error? Skrev du möjligen in det jag skrev rakt av, inklusive ordet "resp", vilket bara var en förkortning för "respektive" och inte är kod? Vad jag menade är att du hittar värdet från parametern 'articleid' i variabeln $_GET['articleid'], värdet från parametern 'id' i variabeln $_GET['id'] och värdet från parametern 'letter' i variabeln $_GET['letter'].
<b>en till fråga är hur kan jag visa en sida och inte Loading failed</b>
Byt ut echo 'Loading failed' mot en include av sidan du vill visa.Sv:Snälla hjälp mig
<?php include "articles.php"; ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" />
<title>Loading contents</title>
</head>
<body>
<br>
so add an ID in the URL like localhost/contents/?ID=2<br>
or localhost/contents/index.php?ID=2<br>
<?php
loadContent($_GET['articleid'], $_GET['id'] resp $_GET['letter'].
?>
</div>
<p></p>
</body>
</html>
ger mig syntax error.
Byt ut echo 'Loading failed' mot en include av sidan du vill visa.
Jag vet ej, Kan du skicka din kode?
tack så mycket!Sv: Snälla hjälp mig
Sedan undrar jag... Är du här för att lära dig eller för att få någon att skriva kod åt dig?Sv:Snälla hjälp mig
Jag vill ha en länk som ser ut såhär :
varför? för att jag vill ha en länk som ser ut lång och inte kort.
Tacksam för svar!Sv: Snälla hjälp mig
tackSv: Snälla hjälp mig
Varför vill du ha en lång länk? Det är bara så idiotiskt att vilja ha en lång länk utan egentlig anledning. Ser du långa länkar som en statussak?Sv:Snälla hjälp mig
du kan glömma det nu, vad sägs om loading failed kan du hjälpa mej med det?
tack!Sv: Snälla hjälp mig
Jag gav dig tidigare denna kod:
if (!file_exists($path))
echo 'Loading failed';
else
include $path;
Där hittar du echo 'Loading failed'. Denna skall du byta ut mot en include av sidan du vill visa:
if (!file_exists($path))
include 'default.php';
else
include $path;
I default.php lägger du det som skall visas när en angivna sidan inte hittas.
har du ett email konto? jag vill fråga dej om en liten sak.
tackSv: Snälla hjälp mig
Snälla jag tror att det är lätt för dej,
Jag vill göra article nyherter som ser ut: article.php?id=1
och sen i den articlen jag har som grejer och jag vill göra en länk som ser ut så article.php?id=1&a=2
jag hade exakt samma script men nu hittar jag inte den längre,
nån som kan hjälpa?
tacksam för svar!