Hejsan PHP ligger normalt inte och kör några längre stunder utan vanligtvis bara bråkdelar av sekunder som en respons på en HTTP-request. Det som ska exekveras när en fil kommer, ska det meddelas till din flash-grunka, eller bara köra någonting på servern utan att flash-grunkan någonsin får reda på det? Jag tänkte att flash och PHP5 ska kommunicera med hjälp av XML. När AS 2.0 skriver data till XML-filen i PHP änden ska PHP reagera och se i filen vad flash-gränssnittet förfrågar för funktioner. Hur skriver AS till XML-filen? Går det via ett PHP-skript? Hm.. Nu tycker jag det låter som att du inte alls är intresserad av någon fil, bara att du ska skicka xml mellan flash och php? En fil ska vara behållaren för XML-datan... Talar du om en fil som ligger på servern? Varför inte skicka XML-datan direkt till PHP? Filen tänkte jag skulle ligga på servern. Hur menar Du med direkt till PHP? Till en array eller...? Nej, man kan posta godtycklig data till ett skript. Man kommer då iofs inte åt det via $_POST utan får använda en annan metod. Hej! Jättetack för koden. Ska pröva den. Vad tror Du om $_GET är den säker om man krypterar data? Undvik att skicka större mängder data via $_GET. Det finns begränsningar hos servrar i hur lång URLen får vara.PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)
Jag håller på att bygga en Webb-applikation där gränssnittet är baserat på Flash Action Script 2.0, programlogiken, som ligger på servern, är i PHP 5 och MySQL. Det som ska vara kittet mellan
PHP på servern och AS 2-programmet är XML.
Jag har sökt i PHP-dokumentationen efter en funktion som bevakar en fil eller variabel och reagerar när den blir ändrad. Ungefär som onData i AS 2.0. Dessvärre har jag inte hittat någon sådan.
Vet någon om det finns något liknande i PHP 5?
Jättetacksam för hjälp :-)
MartinSv: PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)
Förklara vad du vill göra i stället, så kan vi hjälpa dig hitta en fungerande lösning.Sv: PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)
Sv:PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)
Går det att göra på något enkelt sätt?Sv: PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)
Sv: PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)
En annan idé: Om du har löst problemet med att uppdatera filen på servern från Flash, starta PHP-skriptet genom att anropa det från Flash.Sv: PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)
Ett anrop från flash kan se ut ung så här:
<code>
getData.onLoad = function(success:Boolean) {
if (success) {
trace("Check");
confirm_txt.text = "Annons sparad!";
timer ();
} else {
confirm_txt.text = "Fel, Prova spara igen!";
timer ();
}
};
sendData.id = ad365id;
sendData.header = head_list.getItemAt(0).label;
sendData.adurl = adUrl.text;
sendData.action = "putad";
sendData.special = fullXmlData;
sendData.sendAndLoad("http://www.doman.se/swf/specialrpc.php", getData, "POST");
}
</code>
Att hämta data kan se ut ungefär så här:
<code>
function getSpecial(id, loc){
get_lv.onLoad = function(success:Boolean) {
if (success) {
printText(get_lv.special);
} else {
trace("no success");
}
};
send_lv.id = id;
send_lv.loc = loc;
send_lv.action = "getad";
send_lv.special = specialData;
send_lv.sendAndLoad("http://www.doman.se/swf/specialrpc.php", get_lv, "POST");
}
</code>
sendxxx variablerna har jag haft som globala variabler i början av flashscriptet.
id, loc, special är helt eneklt parametrarna i queryn.
<code>
var get_lv:LoadVars = new LoadVars();
var send_lv:LoadVars = new LoadVars();
</code>Sv:PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)
MartinSv:PHPs interaktion med XML. Jättetacksam för hjälp :-)