Hej! Jag är inte säker på om du förstått vad url rewriting går ut på riktigt, det låter lite som att du förväntar dig att t.ex. en länk till /anka.php kommer se ut som / i webbläsaren osv, men det är inte så det fungerar. Det fungerar tvärtom; om du skriver in sökvägen / så kan du med url rewriting se till så att php förstår att det egentligen är /anka.php som avses. Eller om man skriver in /kossa så är det egentligen /murmel.php?djur=kossa som avses, osv. Helt korrekt! Det är jag som vänt på det hela när jag skrev ned det.... Sorry! Grunder för .htaccess-fil?
Hoppas detta hamnar i rätt forum nu!
Jag har precis installerat Apache där jag nu bygger min websajt.
Jag vill ha sökvänliga URLer varför jag tänkt skapa en .htaccess-fil och använda mig av rewrite-funktionen.
Men den ignorerar filen. Som om den inte fanns. Inga felmeddelanden i loggen men inget händer heller.
Så lite kontroll-frågor:
Har jag missuppfattat var .htaccess ska sparas? Jag har sparat den i katalogen för min sajt (I mitt fall:
C:/Program Files/Apache2/htdocs/MinSajt). Har jag uppfattat det korrekt?
Behövs några andra inställningar göras i någon annan fil för att liksom sparka igång användandet av .htaccess? Jag har startat om Apache efter att jag skapat filen.
Kan jag ha skrivit fel? Det finns goooott om dokumentation om rewriting men en hel del olka varianter på syntax (för vad som beskrivs ska utföra samma sak).
Frågar därför här, för att ta enklast möjliga exempel, hur skulle ni säga att jag ska skriva för att www.minsajt.se/index.php visas som www.minsajt.se ?
Stort tack för hjälp på traven!
Mvh,
MartinSv: Grunder för .htaccess-fil?
Sv:Grunder för .htaccess-fil?
Kanske på en gång ta mer konkret exempel jag skulle vilja ha hjälp med att "översätta":
www.minsajt.se/värde1/värde2/värde3/värde4/ är en av varianterna på URL som kommer att användas (kommer även finns URLer med 1 respektive 2 parametrar). Jag skulle vilja att denna tolkas som följer:
www.minsjat.se/värde1.asp?var2=värde2&var3=värde3&var4=värde4
Stort tack för eventuell hjälp på traven!
Mvh, Martin