Hur begränsar man en session till aktuell flik? Som det är nu lever sessionsvariabler även när man öppnar ett nytt fönster. Det är för servern omöjligt att veta om du har bytt flik, det är helt upp till webbläsaren att sköta den biten. Flikproblemet är inte så viktigt. Mer då att man inte ska kunna vara "omedvetet" inloggad även i ett annat fönster. Säg att man öppnar upp ett nytt fönster för att läsa aftonbladet och som man sedan glömmer stänga. Stänger man ner sitt "sessionfönster" så blir man automatiskt inloggad om man går till min sida från aftonbladet. Hm, går väl att lägga sessionid i url:en istället för en cookie. Borde lösa ditt problem Ditt första problem förstår jag inte riktigt. Men man borde (har inte testat) kunna vara inloggad som flera användare i olika fönster/tabbar mha privata fönster/tabbar i Opera (Chrome har nått liknande, kanske firefox också?) Vet inte vad privata fönster är. Vill du förklara hur detta fungerar? Kör med Chrome och IE och där får man samma session_id() i alla fönster eller flikar. Privata fönster är förmodligen dom som kallas inkognito surfning i Chrome och Privat surfning(InPrivate) i IE. Finns i "skiftnyckelsmenyn" i chrome och under verktyg i IE8. Begränsa session
mvh
/MichaelSv: Begränsa session
Sen kan man givetvis implementera något eget för att bara tillåta "platt surfning", t.ex. genom att spara ett slumpat värde i sessionen som sen sidan man kommer till lägger till på alla sina länkar, på detta vis om man öppnar en länk i ett nytt fönster så kommer enbart det "nya" fönstret veta om nästa slumpade nummer och den gamla sidan kommer ha det gamla slumpade nummret.
Jag skulle dock inte rekommendera mitt förslag eller att ens ge sig på det hela, låter som en dum idé.. Men om du vidareutvecklar varför så kanske vi kan komma på bättre lösningar.Sv:Begränsa session
En annan sak är praktisk. Jag vill kunna vara inloggad som två olika personer i två olika fönster. Eller som samma person i två olika fönster och ha uppe olika information i de två fönsterna, utan att session-information påverkar det andra fönstret.Sv: Begränsa session
Sv: Begränsa session
Sv:Begränsa session
Hittade information nu. Löser en del problem men inte säkerheten eftersom användaren måste göra ett aktivt val. Men en bit på väg. Tack.Sv: Begränsa session
Att surfa i dessa lägen sparar ingen information på datorn, så som historik, formulär, cookies eller temporära filer, dvs lämnar inga spår efter vart man varit.