Hej! Ja, det är ju så man gör normalt med PHP och gamla ASP. Blandar koden. Bra för mindre saker men kan bli rörigt för större. ASP.NET tog steget från detta för 10 år sen. Ser inte alls dumt ut... Får testa detta. Hehe hade gärna gjort det men tyvärr så lär inte kunden vilja betala för att göra om det här systemet.Separera PHP kod från HTML kod
Sitter här och funderar lite, ofta när jag skriver PHP kod så blandar jag ofta in PHP kod in i HTML koden.
typ.
<table class="StyleTabell">
<?php
while($row = mysql_fetch_row($sql))
{
print '<tr>
<td>
$row[0]...bla...bla..
</td>
</tr>';
}
?>
</table>
Vilken funkar bra när det är lite mindre men när sidorna växer så blir både php koden och html koden svår att uppdatera tycker jag. Hur gör andra, sökt runt lite men har inte hittat ngt klockrent.
Borde jag istället skapa funktioner som renderar ut htmlkod och kalla på dessa från htmlkoden, eller vad är bäst. Vet att jag skulle kunna köra MVC stil men i nuläget känns det för jobbit att börja dela allt befintligt i olika filer mm.
Några bra tips eller förslag?
Mvh edmundSv: Separera PHP kod från HTML kod
Sök på 'separate php code from html' så hittar du sätt att efterlikna ett template-system.Sv:Separera PHP kod från HTML kod
Verkar rensa upp bra bland koden.
Tack så mkt för de snabba svaren.
Mvh EdmundSv:Separera PHP kod från HTML kod