Hej! Jag håller på med ett arbete till min skola där jag fått uppgiften att skriva ett PHP-skript som visar en tabell med uträkning av x2 alltså x*x för varje tal mellan 1 och 100. Det ska alltså vara två kolumner för varje tal, till vänster 1-100 neråt, och på högra resultatet av vänstra siffran gånger sig själv. Som nybörjare är jag lite halvt lost just nu, förstår att jag på något sätt ska loopa, men har problem redan från början att få fram en tabell i php, detsamma med att koda uträkningen, är det någon som kan hjälpa mig med detta? En bra princip att utgå ifrån är KISS :) Löste det! Behöll inte $cols utan gjorde såhär: Tabell och uträkning i php
UPPDATERING
Nu har jag fått till koden så att det blivit en tabell, men vet fortfarande inte hur jag ska göra för att få högra sidan att visa vänstra sidan gånger sig själv. Nu visar den vänstra siffran gånger 2. Såhär är koden jag har nu:
<?php
$rows = 100;
$cols = 2;
echo "<table border='1'>";
for($tr=1;$tr<=$rows;$tr++){
echo "<tr>";
for($td=1;$td<=$cols;$td++){
echo "<td align='right'>".$tr*$td."</td>";
}
echo "</tr>";
}
echo "</table>";
?>Sv: Tabell och uträkning i php
Behöver du ha en generell kolumnhantering (med variabeln $cols som du loopar över)?
Eller kan du lösa det på nåt annat, mindre generiskt, sätt?
Om du bestämmer dig för att ha kvar variabeln $cols, hur ska beteendet ändras om $cols sätts till t.ex. 3 eller något annat än just 2?Sv:Tabell och uträkning i php
<?php
$rows = 100;
$cols = 2;
echo "<table border='1'>";
for($tr=1;$tr<=$rows;$tr++)
{ echo "<tr>";
{
echo "<td>".$tr."</td>";
{
echo "<td>".$tr*$tr."</td>";
}
}