jo, mitt problem är att jag inte kan skicka variabler från ett enkelt formulär till en annan php-sida. jag använder post, och skriver bara namnet på variabeln på nästa sida där jag vill använda den. inget request.form som jag vant mig vid i asp. Tjena Om du har ett formulär med t ex följande fält: som sagt, ett vanligt formulär. Du försöker ju skriva ut variablerna med VB-syntax, det går inte! är det sanning? fan också! jag har alldeles bestämt för mig att jag har läst att man kan använda samma förkortning i php som i asp. jaja.. jag ska misann springa och prova meddetsamma. tack för hjälpen! nä, det gick inte ändå. då måste det väl vara nån felkonfigurering? jag använde exakt den syntax du visade. bläh.. Det ska gå att använda <?=$variabel;?> eller nåt liknande, men har du ingen submit knapp på ditt formulär?!?!? jo, klart jag har det. nu har jag testa alla möjliga syntax-varianter som finns, och det går inte ändå. Okej, my bad! tja, inte vet jag. allt verkar fint. fast vad vet jag, jag är ju nybörjare. jag läste lite på php.net och det verkar som variables_order borde han nått med saken att göra, men det står att både post och get variabler ska gå bra. jag vet inte. hilfe? Bra skumt verkar det! Jag har fasen gjort flera hundra formulärkopplingar i PHP och aldrig stött på något liknande! Hej. hallå. Men om du bara har ett fåtal input-fält behöver du ju inte använda$HTTP_...! Har du senaste versionen av PHP installerat så är register_globals=off i din php.ini. Då fångar du upp variablerna med $_POST['namn1']. Skriv bara $_POST['variabel_namn'] innanför sidan och om du vill hämta från texvar tog variablerna vägen?
jag har läst på flera sidor att det är så det ska gå till, men det vill inte funka. det enda som händer är att jag får ett felmeddelande som lyder nått i stil med "PHP Warning: Undefined variable:". jag har testat lite varianter, bland annat att använda http_post_vars[] eller vad det heter, men det gick inte heller. nån som vet vad som är fel?Sv: var tog variablerna vägen?
Vore bra om du skickar med en liten kodsnutt om hur du gör precis så kanske jag kan hjälpa dig. Både från formulär sidan och "target"-sidan.
MvH JonasSv: var tog variablerna vägen?
> namn
> meddelande
och skickar de till din PHP-sida som ska ta emot dem och lägger in följande kod på den sidan:
<?PHP
print($namn."<br>");
print($meddelande);
?>
Så ska värdena från formuläret skrivas ut! Gör de inte det är det något som är vajsing på PHP-inställningarna på servern!
# Poppa PSv: var tog variablerna vägen?
<form method="post" action="klart.php">
och så några text-fält.
<input type="text" name="namn1">
<input type="text" name="namn2">
<input type="text" name="namn3">
</form>
nästa sida har bara lite text med variabler här och där.
hej jag heter <?=$namn1?>, jag bor i <?=$namn2?> och så vidare. inget krångligt alltså.
varför funkar det inte? är det servern som är felkonfigurerad, och i så fall, hur fixar jag det?Sv: var tog variablerna vägen?
För att skriva ut något med PHP måste du använda antingen echo eller print!
<? echo $variabel ?>
<? echo ($variabel) ?>
<? print $variabel ?>
<? print ($variabel) ?>
Du kan alltså inte köra <? =$variabel ?>
Sv: var tog variablerna vägen?
//JonasSv: var tog variablerna vägen?
Lägg in detta i ett tomt dokument och kolla vad som händer! Kolla igenom alla variabler och se om du hittar något skumt
<?
phpinfo();
?>
Jaja, det brukar alltid lösa sig med tiden :)
Lycka till!
Får man fråga vilken PHP version du kör? Den metod du använder för att hämta form data stöds inte av nyare versioner av PHP så vitt jag vet.
Tror du skall använda dig av följande metod: $_GET["formnamn"];
Lycka till. Sv: var tog variablerna vägen?
jag har installerat den allra senaste, så då kan det nog vara där problemet ligger. men hur kommer man åt variablerna då?
om jag har ett fält som heter namn1 och ett som heter namn2, hur skriver jag när jag vill få fram dem? $_GET["namn1"] och $_GET["namn2"] ?
är det så?
ursäkta om jag kanske ställer lite dumma frågor, men jag är nybörjare och förstår inte så mycket. :)Sv: var tog variablerna vägen?
Dår det ju lättare att bara hänvisa direkt till variabel/input paret!
<code>$namn = $mitt_inputfalt_som_heter_namn;
$epost = $mitt_inoutfalt_som_heter_epost;</code>
Ärligt talat; det här ska inte vara några som helst problem, och är det så ändå är det antingen något som är fel på servern, eller också har du någon liten liten miss i skriptet!Sv: var tog variablerna vägen?
$_POST och $_GET är i stort sätt likvärdiga med $HTTP_POST_VARS och $HTTP_GET_VARS i äldre versioner.
Prov att lägga följande överst i ditt skript:
while (list ($key, $val) = each ($HTTP_POST_VARS)) {
echo "$key => $val<br>\n"; }
Alternativt:
while (list ($key, $val) = each ($_POST)) {
echo "$key => $val<br>\n"; }
Då ska du få en lista på variablerna som är skickade med POST från formuläret. typ:
namn1 => Nikodemus
namn2 => Pfalzenstetter
namn3 =>Sv: var tog variablerna vägen?
olle.php?opo=1
skriver du $_GET[opo]