Hej hej! Jag har då gjort ett community helt i PHP, saken är den att man bli utloggad hela tiden och/eller satt offline. Login: Är inte hundra på att jag förståt ditt problem korrekt.Nån som har nåt förslag?
Jag har satt dit en funktion som gör att om det inte går att hitta filen så ska man kastas ut direkt, och i loginfilen sätts alla som har en TIMESTAMP som är 5 minuter eller fler gamal som offline.
Användar id:t sparas i sessionen så namnet på användaren kan hämtas från en databas, konstiga är att även fast man loggas ut eller sätts som offline så står namnet fortfarande kvar som om sessionen fortfarand efanns kvar.
Min fråga är då. Finns det nån som har ett bättre förslag att kontrollera offline och online aktivitet samt att bibehålla inloggnings infon och loggas ut automatiskt vid inaktivitet??
STORT tack på förhand
MVH RobertSv: Nån som har nåt förslag?
$db = mysql_connect("192.168.0.143", "root");
mysql_select_db("dbCommunity", $db);
$newTimestamp = time()-300;
mysql_query("UPDATE tblUsers SET bOnline = 0 WHERE tTimestamp <= ".$newTimestamp." AND bOnline = 1", $db);
$result=mysql_query("SELECT * FROM tblUsers WHERE sUsername = '".$_POST['usr']."' AND sPassword = '".$_POST['pwl']."'", $db);
$row=mysql_num_rows($result);
$recset=mysql_fetch_array($result);
if ($row==1) {
mysql_query("UPDATE tblUsers SET bOnline = 1, tTimestamp = ".time()." WHERE cID = ".$recset["cID"]."", $db);
session_start();
$_SESSION["usrID"] = $recset["cID"];
header("Location: inside.php");
} else {
header("Location: index.php?e=1");
}
Sen använder jag denna för att uppdatera och kolla om sessionen funkar:
session_start();
if (!isset($_SESSION["usrID"])) {
header("Location: index.php");
}Sv: Nån som har nåt förslag?
Men jag hade ett liknande problem (tror jag). När man loggas ut så använde jag session_unregister men det gick ändå att baka bakåt och komma åt sidorna. Jag gjorde en liten "fullösning" att istället för att använda session_unregister så tilldelade jag inloggingsvariablerna till några nya värden. Givetvis några värden som omöjligt kan finnas i databasen. Tex så kanske du har minst 6 tecken för lösenord samt kanske minst en siffra?...alltså tilldelar man inloggningsvariablerna ett värde med bara bokstäver på utloggningssidan i det exemplet.