Hej!Hur gör jag en $_SESSION av varukorg som tidigare var global $varukorg?
Har tidigare gjort en enkel cd butik mot postgres som har funkat bra och där jag har kört med globala variabler. Har nu laddat hem den senaste versionen av php där register_globals är satt till off i default. Jag tänkte jag skulle göra om sidan så att jag kör med $_SESSION istället. Jag har då en array som heter $varukorg som jag då vill göra om, men jag vet inte riktigt hur. Har testat lite grann men inte fått det att fungera. Kan jag modifiera den här eller måste jag göra en ny?
Efter det att jag angett antal o därefter tryckt på ok knappen så läggs skivan i varukorgen:
<?
function LaggTill() {
global $varukorg,$ok,$namn,$cdid,$titel,$ant,$pris,$summa;
if (!empty($ok)) {
if (!$varukorg[$cdid]["id"]) {
$varukorg[$cdid]["id"]=$cdid;
$varukorg[$cdid]["namn"]=$namn;
$varukorg[$cdid]["titel"]=$titel;
$varukorg[$cdid]["ant"]=$ant;
$varukorg[$cdid]["pris"]=$pris;
$varukorg[$cdid]["pris"]=$varukorg[$cdid]["ant"]*$pris;
}
else {
$varukorg[$cdid]["ant"]=$varukorg[$cdid]["ant"]+$ant;
$varukorg[$cdid]["pris"]=$varukorg[$cdid]["ant"]*$pris;
}
}
}
?>
Sen visas innehållet i varukorgen:
<?
function VisaInnehall() {
global $varukorg;
if (!empty($varukorg)) {
echo "<TABLE>";
echo "<TR><TD COLSPAN=4 align=middle><BR><font face=\"Trebuchet MS\">Dina varor:</FONT><br></TD></TR>";
echo "<TR><TD width=\"100\" align=left><font face=\"Trebuchet MS\">Artist</FONT></TD><TD width=\"100\" align=left><font face=\"Trebuchet MS\">Titel</FONT></TD><TD><font face=\"Trebuchet MS\">Antal</FONT></TD><TD><font face=\"Trebuchet MS\">Pris</FONT></TD><TD></TD></TR>";
//loopar igenom $varukorg o lägger ut artistnamn,titel,ant o pris
foreach($varukorg as $v) {if (!$v["ant"]==0) {
$summa=$summa+$v["pris"];
echo "<FORM METHOD=GET ACTION=index.php>";
echo "<TR><TD align=left><font face=\"Trebuchet MS\">".$v["namn"]."</FONT></TD><TD align=left><font face=\"Trebuchet MS\">".$v["titel"]."</FONT></TD><TD align=middle><font face=\"Trebuchet MS\">".$v["ant"]."</FONT></TD><TD align=left><font face=\"Trebuchet MS\">".$v["pris"]."</FONT></TD>";
echo "<TD align=middle width=\"30\"><INPUT TYPE=HIDDEN VALUE='".$v["id"]."' NAME=id>";
echo "<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE='Ta bort' NAME=tabort></TD></TR>";
echo "</FORM>";
}
}
echo "<TR><TD></TD><TD></TD><TD><font face=\"Trebuchet MS\">Summa:</FONT></TD><TD align=right><font face=\"Trebuchet MS\">$summa</FONT></TD></TR>";
echo "</TABLE>";
echo "<br><font face=\"Trebuchet MS\"><span style=\"font-style: normal\" link=\"black\">Skicka beställning</span></font>";
}
}
?>
Ursäkta att det blev lite rörigt när jag la koden här, men hoppas ändå någon kan utläsa vad som händer och att någon kan hjälpa mig.