Jag har precis gjort mitt första java program som ser ut så här: Nej, Java och C++ har helt olika principer. Personligen tycker jag att Java-varianten är ganska ointuitiv. En eventuell motsvarighet kan vara att skriva typ Att main ligger innuti en klass i Java beror på den helt logiska, intuitiva och helt centrala idéen i OO-språk att ALLT är klasser (jag vet att det finns några få undantag).Main() som funktion i klass.
<code>
class Main
{
public static void main (String args[])
{
System.out.println("Hello World");
}
}
</code>
Jag har programmerat i C++ ett tag nu men har aldrig tänkt på att man skulle kunna lägga main() inuti en klass precis som ovan. Har liksom inte tänkt på varför det skulle vara bra heller. Men det skulle vara roligt att veta om det går, och i så fall hur? Jag har provat men får bara länkningsfel. Jag använder Microsoft Visual C++.
Mvh
PeterSv: Main() som funktion i klass.
int main()
{
DittProgram x;
x.start();
return 0;
}
för att simulera det.Sv: Main() som funktion i klass.
Eftersom allt är objekt i Java kan inte main finnas fristående. Men eftersom man inte vill behöva instansiera (varifrån skulle det ske?) driver-klassen är main en static metod (eller klassmetod). Logiskt och enkelt. Det ger dessutom fördelen att kunna ha flera main, tex små lokala main som testar klassen den ligger i.