Hej Jag har gjort flera "trayapps" i jobbet. Vi använder oss i och för sig av Borland Builder där man får mycket gratis men jag antar att det finns i Visual C++, etc oxo. I BBC heter det TrayIcon. Till denna komponent kan du koppla speedmenu's, dölja applikationen, etc. ska vara en consol application. GetKeyState borde ta det mesta om programmet är tänkt för en windowsmiljö.Tangent avkännare
Jag skulle vilja ha en evighetsloop som ska ligga och arbeta i bakgrunden. Men jag vill kunna stänga av den med ett tangent tryck.Vilket kommando kan man använda sig av?
ex: Loopen ska alltså rulla ända tills jag trycker på ex Esc.
Sen undrar jag om det är svårt att skicka ner program till aktivitetsfältet(där klockan finns)?
Tips, exempelkod någon som vet något.Sv: Tangent avkännare
Är det ett windowsprogram eller ett "console"-program som du ska ligga och polla tangenterna i? Man skulle kunna använda message-systemet i windows eller kbhit/getch(e) i console-miljöSv: Tangent avkännare
Tänk att funka så här:
En loop vilket innebär att apliklationen ska hoppa ner till trayen och loppa ut en siffra till lpt porten när man ex trycker på Esc avslutas evighetsloopen. Jag har kod för att sända ut en siffra till lpt.Sv: Tangent avkännare
Jag är dock lite osäker på om programmet måste ha fokus för att detta ska fungera.
<code>
while(1)
{
if (GetKeyState(VK_ESCAPE) & 0x80)
{
return 0;
}
// Skicka siffror...
}
</code>
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/winui/WinUI/WindowsUserInterface/UserInput/KeyboardInput/KeyboardInputReference/KeyboardInputFunctions/GetKeyState.asp
Windowsspecifik kod är inte riktigt min grej, men det kan ju funka annars finns ju MSDN.