Hej! T.ex. Finns flera under begreppet GNU Mera läsvärt Tack till er båda! codevision har en bra hjälpfil tycker jag... :) Men för att hitta allt i språket c så får du nog kolla i lite tutorials... lite offtopic men... Hej Martin! Jag själv tycker att avr är enklare, och behöver inte lika mycket yttre saker... Varför jag har den inställningen till avr vet jag inte eftersom att det var ett bra tag sedan jag försökte dra slutsatsen till vilken mikrodator jag skulle använda till mitt projekt... Lite mera fakta om AVRProgrammera C för AVR
Nån som vet var det finns en bra webbplats där jag kan lära mig
lite om hur man programmerar en AVR microprocessor med program-
språket C?
PontusSv: Programmera C för AVR
www.hpinfotech.ro
är en bra sida, de har en gratis c-kompilator, dock något begränsad, men det är inga större problem om det är småsaker du sitter och pular med... Upp till 2K maskinkod vet jag att du kan köra gratis... Sedan är nåra funktioner bortplockade, men om du inte skall använda det mest avancerade så klarar du dig bra på den, det gjorde jag iaf... :)Sv: Programmera C för AVR
Kolla bla
http://sourceforge.net/projects/winavr
"Includes the GNU GCC compiler for C and C++."
Finns nog flera, prova att söka på webben
Har själv pulat lite med AVR från Atmell och en freeware c kompilator vilken funkade bra. Dessa är senare versioner och fungerar säkert bättre.Sv: Programmera C för AVR
http://lecs.cs.ucla.edu/Resources/testbed/manuals_and_datasheets/motes/avr-lib.pdfSv: Programmera C för AVR
Försöker att använda ICC att programmera i men är givetvis öppen för
andra förslag.
Ingen hittills verkar dock ha en tillräcklig bra hjälpfil... för mig som är
helt ny på C språket alltså.
Sv: Programmera C för AVR
är lite nyfiken...
vad gör en AVR microprocessor och vad kan man göra med den?Sv: Programmera C för AVR
Tja, vad kan man göra med en sån tro.
Det finns nog massor men saker men en kan var då man bygger
en Nummerpresentatör kanske.
Styra servo, robotar, termometer kan vara andra saker den kan ta hand.
Presentera saker på en LCD display kan vara något annat.
Räkna pulser från "något" mm mm.
En liten dator med andra ord fast i form av en liten krets. En PIC-krets har
du kanske hört talas om. Det är väl i princip samma sak fast olika tillverkare.
Vi får väl se om någon annan kommer med fler tips, det finns som sagt mycket...
För övrigt är mitt projekt ett laserdome... ;) Fast det går lite på halvfart... :)Sv: Programmera C för AVR
En RISC processor med eget internminne för program. Har ett antal ut och ingångar för att t.ex kunna styra utrustningar. Exempelvis kan det vara styrsystemet i en microvågsugn eller en mindre väderstataion. Finns exempel där man byggt en webbserver med en AVR krets. Enklare byggen kan vara larmsystem för hem och bilar.
Liknande kretsar typ PIC men de har mindre minnen som kan vara återskrivbara.
Relativt billiga kretsar från 40 kr upp till ca 200 kr
Enklaste modellerna med några få in och utgångar.
Programmet laddas in i minnet som blir kvar där även utan konstant strömkälla. Programeras i Assembler eller vanligtvis i c eller c++.
Finns en del enklare utvecklingskort för att själv kunna labba med. Kolla "Elfa"eller "Allt om elektronik"