Hej! Du har frågat exakt samma fråga på www.cplusplus.nu, och har fått svar där. Vill du inte ha samma svar får du nog försöka formulera dig bättre. Jag har redan svarat på "vas" fråga på cpluplus.nu.Abstrakt klass
Jag behöver er hjälp för att skriva ett abstrakt klass Form som representerar ett geometriskt objekt. Ett geometriskt objekt som har en position och en area. Arean beräknas i olika härledda klasser. Klassen skall ha medlemsfunktioner Area samt Flytta .
Sedan ska Härledning ske med två klasser Cirkel och Rektangel från Form med lämpliga datamedlemmar och medlemsfunktioner.
Jag vill skriva ett kort program som skapar ett fält med pekare till Form objekt som innehåller en cirkel och två rektanglar samt skriver ut
dessas area.
Kan någon vänlig hjälpa mig med detta eller ge mig tips på vägen.
Tack på förhand! Sv: Abstrakt klass
Sv: Abstrakt klass
jag vill veta om följande tankesätt är rätt eller fel, anledningen att jag skriver min fråga där och här är att så många som möjligt ska se min fråga.
Har tänkt mig följande att ha en klass Form och i den ha den som virtuell och sedan från form härleda de andra klasserna cirkel och rektangel, kommer med kod lite senare.