Jag använder Dev-C++ 4. Hur får jag winsock (eller något annan socket-biblotek för den delen) att fungera med mingw-kompilatorn som följer med Dev-C++ 4 ?? Hej... Det här är vad jag får: kan du inte ge ett exempel på en klient som ansluter till en server, som fungerar i dev-c++ ?? Jag är ganska ny på c++Blodshed kompilator och winsock
Står på deras hemsida att man måste lägga till -lwsock32... men står fortfarande några "unresolved reference" när jag försöker kompilera. Stog också nått om unix-sockets och nån spegling i mingw.
Nån som kan ge ett fungerande exempel med sockets och mingw? Så att jag kommer igång.Sv: Blodshed kompilator och winsock
Lite svårt att svara på din fråga eftersom du bara säger att du fortfarande har några "unresolved reference" och inte mera specifikt vad du får unresolved reference mot.
Jag har kompilerat lite program som använder winsock med Dev-C++ och inte haft några större svårigheter. Om du kunde vara lite mera specifik så kanske det går att lista ut vad felet beror på.
I det senaste programmet som jag kompilerade som använde sig av winsock lade jag bara till libwsock32.a samt inkluderade winsock2.h (#include <winsock2.h>) och detta fungerade finfint.Sv: Blodshed kompilator och winsock
<code>
C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOKALA~1\Temp\ccOqcaaa.o(.text+0xc2):ws-util.cpp: undefined reference to `WSAGetLastError@0'
C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOKALA~1\Temp\ccOqcaaa.o(.text+0x247):ws-util.cpp: undefined reference to `shutdown@8'
C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOKALA~1\Temp\ccOqcaaa.o(.text+0x318):ws-util.cpp: undefined reference to `closesocket@4'
C:\DEV-C_~1\Lib\\libmingw32.a(main.o)(.text+0x8e): undefined reference to `WinMain@16'
</code>
Testade kompilera ett winsock-exempel...
du hittar det på http://tangentsoft.net/wskfaq/examples/basics/ "Multithreaded Server"-länken.
kanske bara är exmplet som är fel... eller så kan jag ha glömt nån kompilator-parameter/include/defineSv: Blodshed kompilator och winsock