Hej jag jobbar med ett spel i c++. Tja, jag vet inte om detta gör det lättare för dig, men WinSock är riktig låg-nivå, och det finns alternativ.Nätverk i c++, Winsock?
Grejen är den att jag så gärna vill göra som en server/client med detta spelet så att jag kan ha en server som tar emot och skickar information från flera clienter. Hur skajag göra detta?
Jag har läst på MSDN men det är riktigt krångligt, jag har kollat på många sidor som jag hittat påolika sätt.
Men jag vet inte riktigt vad jag ska använda? Winsock, eller nått annat?
Snälla hjälp mig jag vils å gärna klara detta, vad som helst blir jättebra!
Tack på förhand!
MVH
TedSv: Nätverk i c++, Winsock?
Du skulle kunna titta på C++ dot-net, DCOM eller RPC för att få en mer funktionsorienterad programmeringsmodell. Samtliga dessa kräver dock en hel del "förstudier", om man säger så. RPC är väl lättast om du fort vill få upp något som funkar, men det känns kanske inte som den mest moderna lösningen.
Ett annat alternativ är att du skriver din spel-logik i en vanlig C/C++-DLL, och sedan skriver ett serverskal till denna i C#/VB för nätverksdelarna.
Lycka till!