Finns det något sätt att använda sig av c++ ... gärna c++.net för att programmera spel eller program för vanliga mobiltelefoner... eller är de bara java som gäller? Med GapiDraw kan du göra spel (i C++) till mobiler som har symbian m.m. Och med mophun www.mophun.com Du kan välja att använda Java för mobiler som stöder det. Fördelen är att det är enkelt att komma igång med. Nackdelen är att det går ganska segt och kan bli problem med minne eftersom garbage collect inte är garanterat att köras. Och om heapen tar slut ligger man illa till. Tack för alla svar. GapiDraw och mophun låter ju väldigt intressant... ska kolla närmare på dessa. Anledningen till att jag vill programmera i c++ är för att jag vill lära mig det bättre nu när vi läser det i skolan och kommer att läsa c++ en hel del. Du bör bara vara medveten om att det är ganska stor skillnad på att programmera i standard C++ och C++ för Symbian. Men lycka till med kodandet Tjo! Fast man måste inte köpa ett utvecklingspaket från Metrowerks för att köra emulator. Nähä, så vilken kompilator kan du använda för att kompilera dina program till UIQ's emulator??? VC stöds inte längre vad jag vet iaf.Programmering för mobil
Sv: Programmering för mobil
Så här skriver dom på hemsidan:
"GapiDraw is the fastest, most advanced, and easiest to use graphics library for Stationary PCs, Smartphones and Handheld Computers! GapiDraw is individually optimized for each system platform, providing features such as hardware blitter support, surfaces with variable transparency, bitmapped fonts, rotozoom, real-time tint and colorization effects, and much more. With over 120 games and applications based on GapiDraw released so far, GapiDraw can be considered something of a de facto standard for creating applications with high demands on graphics performance for mobile devices."
http://www.gapidraw.com/Sv: Programmering för mobil
är för bla sonyericsson mobiler(inte alla)
"edit"
Får väl skriva lite mer om detta och förklara lite..
Mophun (mobil fun) är en spel-motor/-api för c++
det är gratis att utveckla i gentemot emulatorn...
MEN, för att få spelet in i mobilen så krävs det en certifiering av spel idén och utförade i från mophun. Så detta är inte något för "hemma"-programmeraren. Mophun riktar sig emot proffesionella och seriösa företag som vill tjäna pengar på deras spel.
"end edit" Sv: Programmering för mobil
Du kan som tidigare sagts använda Mophun till telefoner som stöder det (inte lika många). Jag vet väldigt lite om Mophun tyvärr.
Sen kan man även utveckla direkt i C++ för Symbian och får då snabbare spel med större möjligheter. Detta är dock mycket svårare och man bör ha väldigt gott om tid och en hel del erfarenhet av C++ samt tålamod att plöja igenom ett par böcker om utveckling för Symbian. Symbianspel fungerar på telefoner som har det som OS, ex Nokias nyare telefoner, Ericsson P800-900 (men där måste man tänka på att de använder penna)
För ett litet första spel skulle jag helt klart rekommendera Java (J2ME). Om du märker att det inte fungerar kan du alltid lära dig C++ för Symbian och porta spelet.
Hoppas du blev lite klokare nu och lycka till!Sv: Programmering för mobil
Då jag tidigare har jobbat hos Symbian, Ronneby ( numera UIQ) så måste jag bara svara på den här frågan. Klart det går att programmera i c++ till telefoner med Symbian
OS i dom. Vidare så kan man kanske titta på libsdl då jag har för mig att det är portat till Symbian OS och att det finns t ex en MAME version för Symbian OS implementerat mha libsdl. Det är ju så att mobiltelefoner är begränsade när det gäller hårdvara och därför så är nog c++ att föredra framför t ex java. ( Med tanke på minne samt cpu användning). Symbians eget c++ framework fungerar alldeles utmärkt för att utveckla spel också.
Om man vill utveckla c++ spel/applikationer för Sony/Ericssons P800/P900 så får man nog räkna med att köpa ett utvecklingspaket av Metrowerks då det är det som används inom UIQ och det är en stor fördel att kunna testa sin applikation i emulatorn innan man testar den på riktig hårdvara.
cheers o lycka tillSv: Programmering för mobil
Se -> http://www.uiq.com/uiq%5CUIQDev.nsf/subs?openagent&mnu=2&show=Getting%20started
ang c++ samt UIQ. ( P800/P900 etc)
Borland har visst en IDE samt kompilator som funkar också,
frågan är om man måste ha deras Mobile edition eller om det fungerar
med personal? Har du testat?
<update>
Har testat med Borlands Mobile version samt personal nu. Obs, jag har inte Visual C++ commandline tools installerat. Personal edition funkar inte med UIQ21 SDKn ( kanske funkar om man har visual c++ commandline tools installerat). Borlands Mobile Edition fungerar i den mån att den bygger target för emulatorn men jag har läst att debuggern suger ( har inte testat den delen än).
</update>
cheers