Hejsan! Jag är nybörjare i C++ och vill försöka göra en telefonbok eller liknande. Vill att jag ska kunna lägga in namn och telefonnummer. Vill att det sorteras i bokstavsordning, om det är möjligt? Vet inte riktigt hur jag ska börja. All hjälp uppskattas Det beror på vad det är du vill lära dig. Vill du lära dig c++, objektorientering eller att programmera applikationer. Det beror på vad det är du vill lära dig. Vill du lära dig c++, objektorientering eller att programmera applikationer. Jag har fått till det mesta. Jag har gjort en funktion där hela telefonboken visas. Problemet är att det visas i den ordningen dom sparats i... och inte i bokstavsordning. Hur ska ja få till detta?... Vart ska det ligga någonstans i koden? Ska det ligga bland funktionen för att ladda alla posterna? eller vid själva sparandet av poster.. dvs när man lägger till posterna? Säg till om jag ska lägga in koden för "Lägg till post" eller "Ladda alla poster" funktionerna... /Jaffa Enklast är nog om du lägger in sorteringen i den funktion eller metod som laddar in posterna från databasen eller filen även om det är klart att du kan sortera filen varje gång du sparat en ny post också. Enklast är nog om du lägger in sorteringen i den funktion eller metod som laddar in posterna från databasen eller filen även om det är klart att du kan sortera filen varje gång du sparat en ny post också. Enklast är nog om du lägger in sorteringen i den funktion eller metod som laddar in posterna från databasen eller filen även om det är klart att du kan sortera filen varje gång du sparat en ny post också. La till en telefonbok i filarean, du kanske kan lära dig något av den... Observera att den telefonbok som lades i filarean INTE är ett exempel på ett bra C++ program. Det saknar totalt en objektorienterad struktur.Telefonbok
MVH
/JaffaSv: Telefonbok
En telefonbok består ju i princip av en databas att lagra i, ett GUI att "jobba" i och lite kod däremellan.