Tjena alla glade!Behöver lite hjälp, tips och ideer
Håller på att pillar med en edit controll som skall fungera som ett enkelt användargränssnitt och gör det enkelt att bygga ut programmet utan att krongla med menyer och andra prylar. Ungefär som dospromten fast med 99% reducerad funktionalitet.
Mina frågor:
Jag skickar den inmatade raden till en funktion som tar emot typen const char* samt retunerar typen char*. Nu skulle jag vilja göra ett strängobjekt av denna C-sträng så att jag kan använda de inbyggda funktionerna i string bibliotetket. Hur gör jag det?
När jag sedan skall retunera detta värde använder jag return (char*) ett.c_str(); är detta rätt?
Lite tipps:
Jag hade tänkt mata in en texts stäng i editkkontrollen som jag sedan delar upp:
Sär att jag matar in skapanyspelare;hasse;15;grön
Nu använder jag stringklassen för att dela upp detta i följande delar:
skapanyspelare //Funktionsnamn
hasse //stringvärde
15 //intvärde
grön //stringvärde
Jag anropar funktionen skapanyspelare genom:
<code>
int (*p)(strukturstandard minaparametrar);
p = skapanyspelare;
</code>
Detta funkar i C funkar det även i C++?? Om det inte finns någon funktion som stämmer överens med namnet vad händer då och om det medför programdöd hur kan jag motverka det med ett felmeddelande?
strukturstandard skall vara någon egendefenierad struct som inehåller tillräckligt många fält för att kunna anropa alla funktioner jag har i mitt program. Alltså jag skickar med struktur hassem, 15 och grön i struktur standard. Ovasnstående kod ger mig adressen till skapanyspelare men hur gör jag självaste funktionsaropet och finns det något bättre sätt att göra samma sak på?
Ta er en funderar på detta och berätt vad ni tror om det. Obs är en enkel lösning för att jag vill sätt igång med själva programmet och inte behöva lägga massa tid på användargränssnittet.
MVH Henrik L