Hej jag skickar en char* pekare till en funktion i vilken jag vill omvandla denna pekare till ett string objekt. När jag har arbetat klart med detta stringobjekt vill jag retunera den modifierade strängen så jag måste omvandla den till en char* igen antar jag då man inte kan skicka string objekt mellan funktioner. Jag är lite rostig på c++ men visst kan du skicka en string mellan funktioner. En funktion enligt följande är helt legal Vad gör jag fel? Allt fungerar fram till att jag vill retunera en c-sträng från funktionen. Det blir helt fel värde varje gång. >Vad gör jag fel? Allt fungerar fram till att jag vill retunera en c-sträng från funktionen. Det blir helt fel värde varje gång.Ändra från en char* sträng till en string i C++ UPPDATERAD
Hur kan jag göra detta?
Har försökt med detta men funkar inget vidare:
<code>
char* MainComandProcessor(const char *comandLine, int lenght){ //Param1 pekare till stängen param2 hur många tecken den innehåller.
string ett(comandLine);
return (char*) ett.c_str();
}
</code>
MVH HenrikSv: Ändra från en char* sträng till en string i C++
main
{
string mystring = "Sven";
// Anropa functionen och returnera konkat sträng
mystring = myFunc("Sven");
}
string myFunc(string param1)
{
string do, something;
do = something + param1;
return do;
}
Det är skillnad på c-string och char array så din testade rad med "return (char*) ett.c_str()" känns onödigt krånglig och fungera antagigen inte (som du verkar ha upptäckt).
Om du måste skicka med en char* så kan du alltid loopa dig igenom för att fylla på en string med char och viceversa åt andra hållet. Det finns kanske t o m färdiga funktioner i string för att göra om till char array, jag är lite osäker på den punkten. Men återigen, du kan skicka string mellan funktioner (även pekare) och det borde lösa ditt problem som jag ser det.Sv: Ändra från en char* sträng till en string i C++
<code>
const char* MainComandProcessor(const char *comandLine, int lenght){
string copyComandLine;
copyComandLine.assign(comandLine);
return copyComandLine.c_str();
}
</code>
//HenrikSv: Ändra från en char* sträng till en string i C++
Det beror på att string-objektet tappar sin räckvidd när funktionen avslutas, dvs. objektet destureras och datan försvinner.
/Peter