Hej, Nu får du förtydliga dig lite. Har skrivit xml filerna i vanliga anteckningar som indata och trodde att det bara var att fortsätta anropa fil3.xml på samma sätt som jag anropar fil2.xml. Du förklarar fortfarande inte hur du "anropar" xml-filerna; hur ser din kod ut? Så här anropar jag den Ja, se där förstod jag inte mycket, men jag hajar iaf principen, tror jag. Jag fixad det. Var visst tvungen att inkludera BaseBleed filen redan i fil1. läsa data ur xml filer med c++
jag använder mig utav visualstudios 6.0 och ska försöka läsa data ur xml filer.
Undrar hur man gör för att läsa xml filer i tredje hand.
ex.
<fil1>
<data from=fil2></data>
</fil1>
<fil2>
<data2 from=fil3></data2>
</fil2>
Alltså hur skriver jag i c++ för att komma åt data i fil3?
Även om jag har rätt sökväg så säger den att den inte hittar noden.
Tack på förhand/camillaSv: läsa data ur xml filer med c++
Hur hanterar du XML-filer?
Någon specifik komponent, eller själv?
<b>>Undrar hur man gör för att läsa xml filer i tredje hand.</b>
Vad menar du med "i tredje hand"?
Jag gissar att du vill läsa en XML-fil som heter "fil1.xml".
Där hittar du ett filnamn, "fil2.xml". Då vill du istället börja läsa från fil2.xml?
Och där hittar du i sin tur "fil3.xml", och vill då läsa ur fil3.xml?
Är inget vidare på XML - är sådan "koppling" mellan filer inbyggd i själva språket?
I så fall borde din XML-läsare klara det, då får du kolla i den.
Om det inte finns något sådant inbyggt i XML så måste du väl ändå få fram "fil2.xml" och skicka det till din XML-läsare, och då är det väl samma sak med "fil3.xml"?Sv: läsa data ur xml filer med c++
Men jag lyckades inte med, för den hittar inte innehållet i fil3.xml.
Har inte sysslat med xml innan så jag är lite ny på området, om man ska göra på något speciellt sätt.
Hoppas det blev lite klarare.Sv: läsa data ur xml filer med c++
(och inte all kod du har, utan bara ett litet utdrag där du visar hur det ser ut)
Jag gissar på att du helt enkelt har skrivit fel i fil3.xml.Sv: läsa data ur xml filer med c++
bool CBaseData::ReadLineFile(const CoreLib::CDataParser &parser,const CoreLib::CString &parentName)
{
m_beta = parser.GetDouble(parentName + ".beta")
}
Det är alltså <beta>0</beta> som den ska hitta. i parentName ligger rätt sök väg så det verkar konstigt att den inte hittar.
parentName är PhaseFile.Phase1.Base
I xml filen <BaseBleed> ligger <beta> datat.
fil1
<PhaseList>
<Phase1 from="infoshell"></Phase1>
fil2
<Base from="BaseBleed"></Base> härifrån blir det fel. Hittar inte noderna i BaseBleed.Sv: läsa data ur xml filer med c++
Men är det inte fel i fil2?
Ska du hitta något i BaseBleed borde det väl stå i Base-delen?
Alltså:
<Base from="BaseBleed">
grejer
</Base> Sv: läsa data ur xml filer med c++
Jag inkluderade först i fil2 och då blev det fel.
Tack ändå, alltid bra att diskutera med någon.