Jag är ny till C++ och vill gärna utveckla 3d spel.. vilket program bör jag börja med då? jag har testat med .net men tyckte det var för mycket menyer osv. finns det något annat lättare? Nu använder du lite fel terminologi. Om du med ".net" menar Visual Studio.NET så tycker jag att du ska ta dig tid att lära dig hur det fungerar.Vilket c++ program skall jag välja?
Sv: Vilket c++ program skall jag välja?
C++-kodning fungerar ungefär så här:
1. Du skriver kod.
2. Du kompilerar och länkar kod för att få det till en exekverbar fil.
3. Du kör programmet.
Du kan skriva kod i vilket program som helst, typ notepad, ultraedit, etc., och du kan kompilera och länka med en rad olika kompilatorer (om vi snackar windows har du väl primärt Borlands, mingw och MVC-kompilatorn). Det finns också s.k. IDE där man både kan skriva kod och kompilera den i samma program. Där har du t.ex. DevCpp, Borlands IDE och Microsofts IDE.
Av dessa är DevCpp som använder mingw helt gratis, och jag har för mig att även Borlands är det. Kompilatorn till Microsofts senaste NET-version är också gratis att ladda ner från ms webb.
I övrigt är det i princip ingen skillnad (även om MSVC6 är grymt dålig på att följa standarden) vad du väljer. Se bara till att börja med standard C++ så ska alla kompilatorer fungera.
För övrigt är nog det där med "utveckla 3d spel" något du kan lugna dig med ett tag... Sv: Vilket c++ program skall jag välja?
Debuggen som finns i det programmet är riktigt bra. Plus att det finns många andra bra saker. :P