Först vill jag be om ursäkt för att detta säkert ligger i fel forum, men jag hittade inget bättre. Jag kanske ska säga att jag bara är intresserad av att skriva för Windows. Kikat runt lite nu och måste säga att C# låter bra. Kan det vara något för mig? Hej, Förlåt, men jag ville ställa samma fråga både till de som höll på med C++ och de som höll på med VB. Folk är ofta mest förtjusta i det de kan och jag ville ha båda sidornas åsikter. Vill du koncentrera dig på windows och webprogrammering, och snabbt komma igång men samtidigt ha möjligheten att kåda djupt, tycker jag du ska välja .NET all the way. Sen spelar det ingen störra roll om du väljer C# eller VB.Net. Dina C++ kunskaper kommer komplettera dig till övriga sysslor som du vill göra. För grafikintensiva program rekommenderar jag C++ med OpenGL eller SDL. Hastigheten och systemoberoendet är skälen.Vilket programmeringsspråk bör jag välja
Jag har länge hobbyprogrammerat i lite olika språk (VB, C++, Java, Fortran, Perl) och valt språk efter vad som passat för tillfället. Fortran för beräkningar och VB för databaser t.ex. Nu funderar jag på att ta programmeringen lite mer seriöst och vill veta vad jag ska satsa på. Jag är intresserad av att skriva program mot webben och även mer grafikintensiva saker, något som jag inte gjort så mycket innan. Jag vill välja det språk som har mest potential och som kommer stå sig bäst i framtiden. Alla tips är välkomna! Är .NET en bra ide? Vet knappt vad det är. Direct X t.ex. är det lika lättfrån C++ som från VB?Sv: Vilket programmeringsspråk bör jag välja
Sv:Vilket programmeringsspråk bör jag välja
Sv: Vilket programmeringsspråk bör jag välja
Du har postat samma fråga i flera olika forum, vilket inte anses som bra. Om du inte vet vilket forum du skall ha så välj ändå bara ett. Nu skapar du nämligen onödigt mycket arbete hos alla här, vilket i sin tur leder till irritation och i slutändan att du inte får något vettigt svar.
// JohanSv:Vilket programmeringsspråk bör jag välja
Sv: Vilket programmeringsspråk bör jag välja
Själv kådar jag på VB.Net och det beror på att jag kommer från gamla VB miljön, och för att de kör det på kontoret helt enkelt. Finns många fördelar med båda språken, så nu ska ingen idi* komma och säga att C# äger, eller tvärtom.
Make up your own mind, it's the only freedom a man truly has.Sv:Vilket programmeringsspråk bör jag välja
Men det viktigaste är alltid att känna till APIer och scriptspråk, etc. Ska du programmera mot webben är trots allt det mest väsentliga att kunna HTML/XHTML bra, och allmänt om säkerhet. Är det grafik så är det OpenGL eller DirectX som du måste kunna. Handlar det om databaser är det SQL du behöver kunna. I många sammanhang är RegExp mycket lämpligt.
Sen vad du väljer för språk under spelar inte så stor roll, även om min personliga åsikt är att C++ är snyggast och kraftfullast. (Sen är det i allmänhet lite snabbare.)