Nån som vet eller kan ge förslag på vad för program språk man kan eller ska använda sig för att göra så kallade demos som man gjorde på AMiga och Commodore 64 tiden? Demos kan du göra med vilket programspråk som helst. Det primära med just demos är ju grafik, så du bör ju ha en hyfsad kunskap inom linjär algebra, hur grafiken i en dator funkar, etc. Ja DirectX, och OpenGL är det väl många som använder i dag, och C++. Kanske några som använder lite asm men det är nog inte speciellt mycket av koden som är skriven i det i dag. Beror ju lite på plattform, det görs ju fortfarande demos på Amiga- och C64-plattformarna (och andra med dessutom) Du kan koda i vilket språk som helst. Destå "sämmre" språk du använder destå häftigare om demot är coolt. Att just övervinna dom begränsningar som finns är ju en av grundtankarna med att skriva demon. Såvida man inte bara vill visa hur bra man är på matte.Hej. Ang Demos som den gammla goda tiden me c64 m.m
Typ c++ eller nått annat, nån som vet vad man finner info, expempel m.m...mycket nyfiken åp att lära mig ett nytt programering språk?
Hoppas på svarSv: Hej. Ang Demos som den gammla goda tiden me c64 m.m
Sen måste du välja bibliotek. För C++ och en plattformsobereonde grej rekommenderar jag libsdl eller OpenGL. Annars kan du ju köra med .NET, eller något mer plattformsberoende.
Och du kan definitivt göra det i VB eller Java om du kan någon av dem. Jag skulle rekommendera dig att studera matematiken bakom t.ex. perspektivtransformationer, etc.
En bra site är http://freespace.virgin.net/hugo.elias/, han har mycket intressanta grejer. Sen ska du ju slutligen ha någon slags ide och kanske lite talang också. Jag skulle rekommendera dig att fortsätta med det språk du kan en stund till, om det inte är något specifikt du är ute efter.Sv:Hej. Ang Demos som den gammla goda tiden me c64 m.m
Några användbara länkar till:
nehe.gamedev.net OpenGL tutorials
www.pouet.net Demos
www.flipcode.com Spelutv
www.gamedev.net Spelutv
För DirectX finns det väl drösvis med material att läsa dessutom.
Sen behöver ju inte demos bara vara 3d-engines och massa avancerad matte, en fin fireplasma och några shadebobs så är biffen stekt ;-)Sv: Hej. Ang Demos som den gammla goda tiden me c64 m.m