Jag är inte speciellt duktigt på programering, faktum är att det enda språk jag kan är html. Kompilator heter det. Det finns ett antal gratisvarianter. Om du har Windows så finns t.ex. DevC++, som är ett IDE som innehåller en kompilator (mingw). Ett IDE är att föredra (sådant man skriver program i, som notepad fast med massor av lämpliga extraprogram och grejer), men om du inte känner att du behöver det, så kan du även använda Visual C++ 2003 (?) från Microsofts hemsida. Då medföljer bara kompilator. Föresten när jag ändå håller på å fråga. Jepp, det ska det. (Förvånansvärt nog!) Jepp, det ska det. (Förvånansvärt nog!) <b>>Jaha men det här blir lite underligt ingen av mina c++ guider skrivs det där programet så som du gjort.N00B
Så jag skulle behöva lite hjälp, helst skulle jag vilöja börja lära mig c++ för jag har skaffat en rätt bra guide.
Men så kommer det jag inte kan någonting om komplimator eller vad det heter =)
Det enda jag vet om sådant är att man behöver dom för att kunna översätta texten man skrivit till et språk som datan förstår. Men vet ej vart jag kan skaffa en sådan.
I stort behov av hjälp.Sv: N00B
Sv:N00B
Jag har skaffat det här programet DEV-c++ å skrev programet hello world (man måste börja någonstans)
Men det vill inte skrivas ut på skärmen, istället på komando tolken och visas typ 1 hundar dels sekund.
Ska det verkligen bli så?
använde den här koden:
#include <iostream.h>
int main()
{
printf("hello, world!")
}Sv: N00B
Dock så är den koden du har där är varken C eller C++.
En riktig kodsnutt ska vara:
<code>
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Hello world!";
}
</code>
Kort förklaring till varför det är så:
1. Du gör ett "console-program", det är ett som arbetar mot windows-konsollen. Påminner om hur DOS fungerade.
2. Konsollen finns normalt sett bara så länge som det behövs. Och när ditt program har kört klart så behövs det ju inte längre.
3. Du kan lösa det på tre sätt.
-Tryck på Start-Kör... och skriv "cmd". Det kommer upp en konsoll. Placera dig rätt mha cd-kommandot, och hitta din mapp där programmet skapas. Sen så kör du programmet därifrån. Detta är att föredra.
-Mindre lämpligt men enklare är det om du bara slänger in ett std::cin.get(); på slutet. Det gör att programmet väntar på en teckeninmatning. Det finns en del krångel med det och är egentligen helt onödigt, men det är enkelt.
-Ytterligare ett sätt är att skapa en genväg till programmet där man anger att det inte ska stängas efteråt och köra det istället.Sv:N00B
Dock så är den koden du har där är varken C eller C++.
En riktig kodsnutt ska vara:
<code>
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Hello world!";
}
</code>
Kort förklaring till varför det är så:
1. Du gör ett "console-program", det är ett som arbetar mot windows-konsollen. Påminner om hur DOS fungerade.
2. Konsollen finns normalt sett bara så länge som det behövs. Och när ditt program har kört klart så behövs det ju inte längre.
3. Du kan lösa det på tre sätt.
-Tryck på Start-Kör... och skriv "cmd". Det kommer upp en konsoll. Placera dig rätt mha cd-kommandot, och hitta din mapp där programmet skapas. Sen så kör du programmet därifrån. Detta är att föredra.
-Mindre lämpligt men enklare är det om du bara slänger in ett std::cin.get(); på slutet. Det gör att programmet väntar på en teckeninmatning. Det finns en del krångel med det och är egentligen helt onödigt, men det är enkelt.
-Ytterligare ett sätt är att skapa en genväg till programmet där man anger att det inte ska stängas efteråt och köra det istället.
Jaha men det här blir lite underligt ingen av mina c++ guider skrivs det där programet så som du gjort.
:S
Ja ja det funkar nu ialla fall tack så mycke för hjälpen.Sv: N00B
:S
Ja ja det funkar nu ialla fall tack så mycke för hjälpen.</b>
Det är för att de är för gamla. I den nyaste standarden för C++ finns inte ens iostream.h, headern heter bara iostream.
Se till att hitta en guide av något slag där det står #include <iostream> och inte #include <iostream.h>.