Finns det någon som har gjort ett spel Använder du imperativa språk (och vet du inte vad det är så gör du det): Jag lägger nog ner det hela! Seså, du kan väl inte ge upp utan att försöka? Tja, vill du inte lägga ner så mycket tid utan bara göra något ganska enkelt kan du ju fixa det själv, klart enklare. Något i följande stil i så fall: Progrmmerings biten då? Hur löser jag den? Jo, det enklaste är att göra det objektorienterat. Eftersom du skriver i C++-forumet, antar jag att det är C++ du vill skriva i. Gör en klass per typ av objekt, ange deras egenskaper, hur de agerar med omvärlden etc. Jo det stämmer.. jag formulerade nog frågan i början lite dåligt. Läs tutorials, programmera grafik (utan att göra spel), läs om OO, lär dig datastrukturer och algoritmer, etc. Det enda som hjälper är att koda. Det här är litet gammalt kanske, Visual C++ 4.0, men det kan vara en bra startpunkt.Spel i 2d?
i 2d... som kan hjälpa till med vad man behöver!
Var börjar man!Sv: Spel i 2d?
1. Du börjar med att skaffa folk som kan grejer.
2. Du ser till att sätta tydliga mål för givna tidpunkter, annars blir det aldrig av.
3. Sen börjar du uppifrån - löst om vad det ska vara för spel, etc.
4. Efter det kan du konstatera hur du vill bygga spelet. Det vettigaste är oftast OO, men det finns även funktionsorienterat, etc.
5. Väljer du OO, så börja bygg en vettig OOD, försök definiera vilka objekt som är rimliga; kör du funktionsorienterat så börjar du istället tänka efter vilka funktioner du vill ha.
6. Nu kan man simultant börja producera "logikkod", "fysikkod", "grafikkod", grafik och story. Kategorierna är mycket löst sagda, men ungefär så. Skriv koden i samma objekt, och testa objekten i separata program.
Koppla efterhand ihop koden (gärna mycket modulärt).Sv:Spel i 2d?
Jag inser nu att det kommer ta för mycket
av min energi för att ens börja...
Tusen tack i alla fall...Sv: Spel i 2d?
När jag var liten (och dinosaurierna vandrade på jorden) läste jag en kurs i spelprogrammering på högskolan. Där fick vi lära oss om spelteori och lite granna vad som gör ett spel bra osv.
För att kunna utveckla koncept och lite enklare spel användes ett program som heter Gamemaker.
Det finns att ladda ner på http://www.gamemaker.nl/
Testa det vetja!Sv: Spel i 2d?
1. Bestäm vad spelet ska handla om, skriv upp det på lämpligt ställe.
2. Gå ner mer på detaljnivå, du kan göra use-cases om det är så. Bara så att du alltid vet exakt hur något bör lösas.
3. Sen börjar du programmera själva funktionaliteten, dvs inte den grafiska biten. Till slut kan du välja grafikbibliotek, och sen bara "koppla" ditt övriga program till grafiken.Sv:Spel i 2d?
Måste jag inte hantera en massa "objekt" som tex.
att en gubbe e ute och går och så kommer det en fiende som går på honom och dör!
Hur hanterar jag gubben?Sv: Spel i 2d?
Men med tanke på vad du skriver kanske du bör ge dig på lite mindre projekt först, det känns inte som att du är riktigt redo för ett helt spel.Sv:Spel i 2d?
Jag ber om ursäkt.
Men då undrar jag, om någon vet var man kan börja lära sig. orkar ju inte vänta tills jag börjar på högskolan..Sv: Spel i 2d?
Sv: Spel i 2d?
http://www.masterberg.se/hberg/progkurs/