Går det att skapa Animationer i MFC? Använder VisualStudio 6.0? Ja, naturligtvis... =)Animationer i MFC??
Typ gif eller att programmet ritar!Sv: Animationer i MFC??
En animation är en sekvens bilder, som byts med jämna mellanrum.
I praktiken måste du alltså göra något i stil med:
1. Ha en timer, som anropas var n:e hundradel.
2. När denna timer triggas; byt ut nuvarande bilden till nästa bild.
Det här är medvetet lite luddigt, eftersom det finns massor av sätt att göra det på, men det går att göra i alla system där du både kan kolla tid och visa bilder, det är bara frågan om hur enkelt det är.
Vad som dock är en större "issue" är att du fortfarande kör MFC och 6.0. Även om jag förstår att du nog ganska nyss kommit igång med det så skulle jag nog föreslå att du byter till modernare grejer. MFC är något som de flesta C++-programmerare inte vill ta i med tång, och 6.0 är en av de kompilatorer som är absolut sämst på att följa standarden.
Det finns två riktigt bra kompilatorer som är gratis.
1. G++ som är en GCC som är inställd för C++, som finns för Linux, vilken sen är portad till windows till MinGW. Den används i Dev-Cpp.
2. Senaste versionen av Microsofts. Det är så vitt jag förstår bara kompilatorn som är gratis i icke beta-version.
MFC är bara en dålig wrapper för WinAPI, och faktum är att det nästan är enklare att bygga en egen wrapper än att använda MFC. Bättre är att använda qt eller andra liknande bibliotek, alternativ göra det i .NET.